[h3]30. juli 2015 [/h3]

[break]

Den gamle storebæltsfærge, med dens nuværende navn, Sjælland, er kommet hjem til Danmark igen. Den er ankommet til Frederikshavn, hvor den skal ophugges hos Orlas Produkthandel, med mindre en køber melder sig, og vil bevare den.

Den blev bygget til DSB ( Danske Statsbaner ), hvor den blev leveret i 1951 som Dronning Ingrid. Den skulle sejle på ruten Korsør – Nyborg og senere på Gedser – Großenbrode og Halskov – Knudshoved.

For at kunne sejle på ruten Gedser – Großenbrode, krævede det dog den blev ombygget, hvilket skete allerede i 1953. Det blev den på Helsingør Skibsværft, hvor den også blev bygget. Den skulle tilpasses så fortil blev den forhøjet, bag til, blev porten gjort bredere. Dette var nødvendigt, pga. rangeringen af togene i Großenbrode.

Den blev oprindeligt bygget som Storebæltsfærgen Dronning Ingrid. Men i 1979 blev Inter-City færgerne bygget, og den ene skulle hedde Dronning Ingrid. Så færgen måtte skifte navn, og det blev så til Sjælland. Siden da har den levet lidt en omtumlet tilværelse.

Allerede i 1982 blev den efter ture på København – Malmø oplagt i Halskov. I 1985, blev den så en del af et TV program på DR kaldet Kajplads 114, hvilket også var det sted den blev bugseret hen til i København. Der blev den så til 1986, hvor den igen blev oplagt, bare i Helsingør i stedet. Der lå den ind til 1988.

I 1988 blev den renoveret, og kom tilbage til kajplads 114 i København. Der fungerede den som restaurant og museumsskib indtil 2002, hvor den efter blev solgt til Eagle Chartering of Gibraltar, som omdøbte den til Selandia. Der skulle den bugseres til England, Tilbury Docks. Den skulle ligeledes fungere som restaurantskib. Det blev dog ikke som meningen var.

I 2004 bugseres den atter, med kurs til Buccleuch Dock  – Barrow-Furness, hvor den igen bliver brugt til restaurant skib. Den skifter atter navn, her til Princess Selandia. Her bliver hele bildækket lavet om til natklubben, The Blue Lagoon, en natklub til 2.500 personer. Oven i det, rummede den også en Beer Garden og en a la carte restaurant. Det stoppede dog i 2010, da den blev ramt af en brand.

Her i 2015, har der været så meget skriveri angående at få den hjem til Danmark, og hvad vi kan forstå af det, har det været svært at få den frigivet så den kunne bugseres hjem til dens ejer. Orlas Produkthandel købte den, men kunne ikke få den hjem. Det er dog sket nu. Den ligger i Frederikshavn, og dens skæbne er uvist.

Vi håber jo den bliver til et flydende museum, men der skal nogle penge til, og uvist om dem som havde intension om at drive det, vil kunne rejse dem.

Da vi ikke selv har mulighed for at komme til Frederikshavn denne sommer, har Henning Hansen været så sød og tage nogle billeder og vil dele dem med os. Billederne er derfor hans, og må ikke deles fra siden her.

Vi er taknemmelig for du vil dele dem, da det er et stykke historie som måske ophugges, hvilket vi ikke håber sker.

Info…

Navn: Princess Selandia

Kaldesignal: OXUA

IMO nr.: 5093959

Længde: 110,41 m

Bredde: 17,70 m

Dybgang: 4 m

Passagerer: 1.500

Bygget: 1951

Opgraderet: 1953

Motor: 2 stk. B&W 650-VF-90 6 cylindre. 5.450 HK

Tonnage: BT 3.046 – NT 1.315 – DW 938

Fart: 17 Knob

Værft: Helsingør Skibsværft. Helsingør. Danmark

Foto: Henning Hansen – “Disse billeder må ikke tages fra websiden

Tidligere navne…

2015->     Sjælland

2004->     Princess Selandia

2002->     Selandia

1982->     Sjælland

1951->     Dronning Ingrid