[h3]15. februar 2014[/h3]

[break]

Scandlines Terminal i Helsingborg. Billederne indefra, er fra afgangs hallen. Men ankommer fra færgen ved de andre Scandlines færger, hvor HH-Ferries også ligger til.

[h3]15. september 2013[/h3]

[break]

Vi var nede på molen ved Kronborg, nu den er åben. Der fik vi set begge Mercandia færgerne var i drift, og det har vi jo ikke billede af, så med lille objektiv, lykkedes det os at forevige det alligevel.

[h3]1. september 2009[/h3]

[break]

HH-Ferries sejler ikke mere som selvstændig, de er gået sammen med Scandlines. De har stadig hver deres anløb, men skal man sejle med dem, skal man tjekke ind hos Scandlines. Der er to færger som er aktive. De havde en 3. som var lagt op, hvor de brugte reservedele fra, den hed EASY line ( Gitte 3).

Mercandia færgerne er rester fra Vognmandsrutens tid, hvis man kan sige det sådan. Den gang var der bygget mange af samme slag. På Helsingør – Helsingborg ruten sejler der Mercandia IV og Mercandia VIII. Men i hele familien er der:

  • Superflex Alfa
  • Superflex Charlie
  • Superflex Delta
  • Superflex Echo
  • Superflex Foxtrot
  • Superflex Golf
  • Superflex Hotel
  • Superflex India
  • Superflex Juliett
  • Superflex Kilo
  • Superflex Lima
  • Superflex Mike
  • Superflex November
  • Superflex Whiskey

Det var meningen at færgerne skulle sejle på flere forskellige ruter, men det blev aldrig som planen var. Vognmandsruten sejlede den gang på Korsør – Nyborg sammen med de gamle DSB færger, hvor de var en lavpris rute, og servicen var der efter. De lukkede ruten ned, i forbindelse med Storebæltsbroens åbning i 1998. Nogle af færgerne blev solgt til udlandet, og tre blev så her hjemme.

På Mercandia VIII kan man på den hvide maling stadig ane dens gamle Super Flex navn her mange år efter.

“Der er et billede hvor man på Mercandia 8 kan skimte dens tidligere navn – Superflex Bravo Nyborg. Billedet er fra sommeren 2012, hvor den er i Gedser, for at assisterer på ruten Gesdser – Rostock.”

Info…

Navn: Mercandia VIII

Kaldesignal: OVSK2

IMO nr.: 8611623

Længde: 95,80 m

Bredde: 17 m

Dybgang: 3,6 m

Passagerer: 300

Personbiler: 170

Bygget: 1987

Motor:

  • 10 stk. Cummins. 2.750 kW
  • 4 stk. Azimuth

Tonnage: BT 4.296 – NT 1.288

Fart: 14 Knob

Værft: North East Shipbuilders. England

Foto: FærgeGalleriet.dk

Tidligere navne…

1996->     Mercandia VIII

1993->     Svea Scarlett

1987->     Superflex Bravo