[h3]15. februar 2014[/h3]
[break]
Scandlines Terminal i Helsingborg. Billederne indefra, er fra afgangs hallen. Men ankommer fra færgen ved de andre Scandlines færger, hvor HH-Ferries også ligger til.
[h3]13. januar 2013[/h3]
[break]
Lidt blandet billeder af Mercandia færgen.
[h3]1. september 2009[/h3]
HH-Ferries sejler ikke mere som selvstændig, de er gået sammen med Scandlines. De har stadig hver deres anløb, men skal man sejle med dem, skal man tjekke ind hos Scandlines. Der er to færger som er aktive. De havde en 3. som var lagt op, hvor de brugte reservedele fra, den hed EASY line ( Gitte 3).
Mercandia færgerne er rester fra Vognmandsrutens tid, hvis man kan sige det sådan. Den gang var der bygget mange af samme slag. På Helsingør – Helsingborg ruten sejler der Mercandia IV og Mercandia VIII. Men i hele familien er der:
-
Superflex Alfa
-
Superflex Charlie
-
Superflex Delta
-
Superflex Echo
-
Superflex Foxtrot
-
Superflex Golf
-
Superflex Hotel
-
Superflex India
-
Superflex Juliett
-
Superflex Kilo
-
Superflex Lima
-
Superflex Mike
-
Superflex November
-
Superflex Whiskey
Det var meningen at færgerne skulle sejle på flere forskellige ruter, men det blev aldrig som planen var. Vognmandsruten sejlede den gang på Korsør – Nyborg sammen med de gamle DSB færger, hvor de var en lavpris rute, og servicen var der efter. De lukkede ruten ned, i forbindelse med Storebæltsbroens åbning i 1998. Nogle af færgerne blev solgt til udlandet, og tre blev så her hjemme.
På Mercandia VIII kan man på den hvide maling stadig ane dens gamle Super Flex navn her mange år efter.
Info:
Navn: Mercandia IV
Kaldesignal: OXIE2
IMO nr.: 8611685
Længde: 95,80 m
Bredde: 17 m
Dybgang: 3,6 m
Passagerer: 300
Personbiler: 170
Bygget: 1989
Motor:
- 10 stk. Cummins Diesel. 2.750 kW
- 4 stk. Azimuth
Tonnage: BT 4.296 – NT 1.288
Fart: 14 Knob
Værft: North East Shipbuilders. England
Foto / Video: FærgeGalleriet.dk
Tidligere navne…
1990-> Mercandia IV
1989-> Superflex November
[break]