25. juli 2019


Issehoved, ligger her i Helsingør, ved Sundbuss færgerne. Der er bare en forskel, den hedder ikke Issehoved mere, den har skiftet navn til Lea Elizabeth.

Den er ejet af Sundbusserne, men ejeren af Lea Elizabeth, vil forsøge sig med en sommerrute imellem Svendborg og Ærøskøbing. Det er dog ikke helt sikkert endnu, da ejeren først er ved at undersøge om det kan lade sig gøre. Der skal jo en masse tilladelser til.

Dem ejeren var til møde med, har dog anbefalet det bliver et ja til ruten. Hvis den kommer i stand, vil den kunne sejle turen på 45 min.

Der var ellers tale om den skulle sejle her på Øresund, men det må så også være droppet. Men i den tid den har været på dansk hånd, har den haft det svært. Ruter der ikke kunne løbe rundt, og maskinproblemer. Hvad angår maskineproblemerne, skulle de være i orden nu. Så det bliver spændende hvad der skal ske, og om den kommer i sejllads igen. 

19. januar 2019


Vi var en tur forbi Gilleleje havn, på en lille hyggetur. Der skal vi også lige forbi havnen, og der lå Issehoved stadig. Vi har godt nok billeder af den, men vi måtte lige have af den igen.

27. april 2018

Den nåede ikke at sejle der ret længe. Den er tilbage i Gilleleje igen. Igen var det motorerne der drillede. Nu vil de vist lave den, og chartre den ud. Det er ihvertfald det vi har fået nys om.

27. april 2018


Issehoved ligger her til kaj i Gilleleje ved Brdr. Petersen. Den sejlede tidligere for Samsø-Aarhus Expressen, men er nu solgt til Sundbusserne, som sejler imellem Helsingør-Helsingborg. Den er formentlig ved at få ordnet nogle ting, inden de skal overtage den.

Den er bygget i 1991 ved Lindstøls Skips- & Båtbyggeri i Risør i Norge, hvor den har sejlede på ruten Trondheim – Vanvikan med navnet Fosningen ind til 2008. I 2008 skiftede den navn til Sogneprinsen, hvor den sejlede ved Bergen, for rederiet Nordhordland Rutelag.

I 2016 blev den solgt til rederiet Samsø-Aarhus Expressen, som skulle sejle med den mellem Samsø og Aarhus. Den fik sit navn via en konkurrence, hvor Issehoved blev vinder navnet. Den nåede dog ikke at sejle ret længe, rederiet blev ramt økonomisk, da den blev ramt af alvorlige fejl. De valgte at stoppe og lukke ned. Den er nu solgt til Sundbusserne, hvor den sikkert snart vil blive overleveret til.

Issehoved skal chartres ud til Færøerne i 6 uger, hvor den efter endt chartring kommer retur, og hvis økonomien er til det, er ønsket at den skal sejle på den samme rute som den stoppede på, men det må tiden vise.

Issehoved er i øvrigt det nordligste punkt på Samsø, hvor man med godt vejr skulle kunne se færgen sejle hele vejen til Aarhus. Den har iøvrigt dens navn fra det sted.

Den har haft navnene:

  • 1991:     Fosningen
  • 2008:     Sogneprinsen
  • 2016:     Samsø Expressen
  • 2016:     Issehoved

Info…

Navn: Lea Elizabeth

Kaldesignal: OXUT

IMO nr.: 9018816

Længde: 22,5 m

Bredde: 7,62 m

Dybgang: 1,1 m

Passagerer: 96

Personbiler: 0

Bygget: 1991

Motor:

  • 2 stk. 12V MTU Diesel. 914 BHK
  • 2 stk. Propeller med justerbare skrueblade

Tonnage: BT 141 – NT 56

Fart: 20 Knob

Værft: Lindstøls Skips- & Båtbyggeri. Risør. Norge

Foto: FærgeGalleriet.dk

Tidligere navne…

2019->     Lea Elizabeth

2016->     Issehoved

2016->     Samsø Expressen

2008->     Sogneprins

1991->     Fosningen