[h3]5. februar 2022[/h3]

[break]

Her til morgen, var der en hurtigfærge, der var på vej syd på fra Frederikshavn… Og søreme om det ikke var Express 1. Den sejler i dag for Bornholmslinjen. Ikke for, at den kan også hjælpe til på Mols Linjen, men dens primære rute er Bornholmslinjen. Den og søsterfærgen, har før sejlet forbi. Enten så vi det ikke, ellers var det mørkt, så i dag, var det jo perfekt. Klart og solrigt vejr, så hvad mere kan man ønske sig. 

Her passerer den Ålsgårde i Nordsjælland, på vej hjem til Bornholm.

[h3]4. november 2018[/h3]

[break]

Vi har fået disse to super gode billeder af Express 1, hvor den ligger til kaj i Ystad i Sverige. Vi har fået billederne af Thomas Bech, som har rettigheden på begge billeder, så de må ikke kopieres fra denne side.

Express 1 ( Ystad – Rønne ) sejler fast sammen med fragtfærgen Hammershus ( Køge – Rønne ). Til foråret 2019, når sæsonen starter for turister, vil Max Mols komme til Bornholm også. Den har i øvrigt allerede fået malet Bornholmslinjen på siden.

[h3]31. august 2018[/h3]

Express 1 har i dag ændret sin faste rute. Den er ikke længere Odden – Århus. Den er blevet hovedfærgen på ruten Rønne – Ystad. Mols Linjen vandt udbudet til Bornholms sejladsen. Så nu sejler Express 1 for Bornholmslinjen. Der sejler den sammen med den nybygget færge, Hammershus. Så Leonora Christina og Hammerodde som sejlede for Færgen, skal til sydligere himmelstrøg.

Når vi får billeder, vil de komme ind her.

[h3]18. januar 2017[/h3]

KatExpress 1 er blevet til Express 1. Mols-Linien har nemlig skiftet navn til Molslinjen her i januar. De har sikkert gjort det fordi i følge retskrivningsordbogen, skriver man linjen med j, i stedet for i. Så hvad vi gætter os til, kan det være de vil følge hvordan stavelsen som den er i “nyere tid”.

Men vi regner med, når denne og KatExpress 2 kommer på værft, vil den nok blive malet om, så de matcher deres seneste Express 3.

Molslinjen har snart en større flåde. Som den er i dag er det:

  • Express 1:     I service i 2012
  • Express 2:     I service i 2013
  • Express 3:     I service i 2017
  • Express 4:     Under bygning
  • Ro-Pax:         Leveres juni 2018

[h3]6. april 2013[/h3]

[break]

Vi har været en tur forbi Odden færge, da vi for nyligt så de havde lavet en ny rampe, hvor der ellers ikke har været aktivitet i mange år, samt de kan køre op på øverste dæk på de nye KatExpress færger, via de gamle ramper. Så det måtte vi da ud og have billeder af. Hvad den nye rampe skal bruges til, kan være et gæt, at Max Mols måske skal kunne ligge til der. Nu kommer der jo en færge mere som er på vej fra Tasmanien, og for det er mest praktisk, bør havnen kunne modtage to færger på en gang. Men igen, det er kun vores tanke. Vi har mailet til dem, men har endnu intet hørt.

[h3]24. marts 2013[/h3]

Det har umiddelbart været en succes efter de har sat den nye færge ind, så de har bestilt en helt ny færge magen til. Den vil være af samme model som den nuværende KatExpress 1, men bare en nybygning. De sejler stadig med Max Mols, dog ligger Mai og Mie Mols oplagt, det siges de er for dyre i drift, kontra det de bringer over. Men det er da godt at høre det er vendt for dem. Mols Linien forbinders med barndommen, da molen har været udkikspost igennem mange mange år, helt tilbage fra de gamle færger.

[h3]13. juni 2012[/h3]

[break]

KatExpress 1 er den nye Hurtigfærge, som er indsat på ruten Odden – Århus. Det er Danmarks største hurtigfærge.

[h3]27. maj 2012[/h3]

Info…

Navn: Express 1

Kaldesignal: OUYM

IMO nr.: 9501590

Længde: 112 m

Bredde: 30,5 m

Dybgang: 3,8 m

Personbiler: 417

Passagerer: 1200

Bygget: 2009

Renoveret: 2018

Motor:

  • 4 stk. MAN B&W Diesel 36.000 kW
  • 4 stk. Vandjet

Tonnage: BT 10.503 – NT 6.364

Fart: 36 Knob

Værft: Incat. Australien

Foto: FærgeGalleriet.dk / Thomas Bech ( Billeder fra 4. november 2018 – Må ikke gengives )

Tidligere navne…

2016->     Express 1

2012->     KatExpress 1

2009->     Norman Arrow

2009->     Incat 066