8. februar 2019


Så fik vi taget billederne af HH skibene:

  • Hamlet
  • Tycho Brahe
  • Aurora af Helsingborg

Dem var vi nede og tage nogle billeder af, for rederiet har skiftet navn til Forsea Ferries. Det betyder at de for malet færgerne i nye farver, og skorstenene bliver hvide, så de ikke er så fremtrædende. Det er garanteret, fordi de sejler på batteri, så skal de jo ikke rigtig bruges mere. Vi tror de måske kan slå over på alm drift, men hovedsagelig skal det være batteridrift. 

Her dags dato er det kun Aurora af Helsingborg, der er malet i de nye farver og logo på siden. Tycho Brahe har kun et batteri synligt, og Hamlet er helt bar.

De bliver nok malet efterhånden som de kommer på værftet. Men vi har taget nogle billeder som de er nu, så man altid kan se tilbage på overgangs perioden.

15. februar 2014


Scandlines Terminal i Helsingborg. Billederne indefra, er fra afgangs hallen. Man ankommer fra færgen og går ind i glaskorridorer nederst, og går ud til færgen igen via korridorer oven over.

31. marts 2013


Der hvor Scandlines Terminalen i Helsingør er, var der i gamle dage vand. Der har i mange mange år været færgefart der, men i gamle dage var færgelejerne hvor HH-Ferries i dag ligger, samt hvor Sundbuss Pernille ligger. Når man går ud over gangbroen til Sundbuss Pernille, så går du faktisk også over et 3. havneleje.  Det var de tidligere DSB færger som lagde til der. Når bilerne holdt og skulle med færgen, hold de langs stationen, da der egentlig ikke var et rigtigt opmarch område, som man kender i dag. Og den statue som står på molen ved Kronborg, stod faktisk ved Helsingør station i tidernes morgen, selv om man ikke kan forestille sig det i dag.

Den gang sejlede der også færger fra molen ved Kronborg, det var LB færgerne. Så aktivitet må man sige der altid har været i havnen, sammen med det gamle værft.

Men op igennem årene, blev havnen udvidet, og området hvor Scandlines er i dag, blev fyldt op og kunstigt anlagt, og der blev derved to havnelejer mere. På den rute sejler der de to store færger, Tycho Brahe og Aurora Af Helsingborg, og den lidt mindre færge Hamlet.

Info…

Navn: Aurora af Helsingborg

Kaldesignal: SCQX

IMO nr.: 9007128

Længde: 111,20 m

Bredde: 28,20 m

Dybgang: 5,5 m

Passagerer: 1.250

Personbiler: 240

Overfartstid: 20 min.

Bygget: 1992

Motor:

  • 4 stk. Wärtsilä-Vasa Diesel. 9.840 kW
  • 4 stk. Azimuth

Tonnage: BT 10.918 – NT 3.275

Fart: 14 Knob

Værft: Langsten Slip og Båtbyggeri. Norge

Foto / Video: FærgeGalleriet.dk