Costa Firenze

Costa Firenze

Costa Cruises

20. maj 2023

07:06

Ålsgårde nordsj

Costa Firenze ses her passerer Ålsgårde en tidlig lørdag morgen. Den er på vej til København, hvor den her kommer fra Kiel i Tyskland. 

Sidst på dagen, sætter den kursen mod Hellesylt i Norge. Costa Firenze var ellers bygget til det asiatiske marked, og skulle være en del af en ny klasse. Men senere, blev den ændret til at skulle sejle det kinesiske marked. Det første skib i den serie, blev bestilt i 2015, så det er jo så før corona tiden, hvor det blev satset højt. De skulle så også have et skib der skulle hedde Costa Toscana, men da den var forsinket, og Costa Firenze ikke rigtig var kommet i service, blev den igen ændret, og skulle nu sejle i Europa. Den skulle sejle de ruter, som Costa Toscana ikke kunne, i og med den var forsinket. 

Men det er vi jo så glad for, for nu fik vi jo muligheden for at få billede af den. Den skulle være kommet før ifølge kalenderen hus CMPort. Men nu kom den endelig.

Costa Firenze søsterskib, er Costa Venezia. Da de var ment til det asiatiske marked, skulle det hedde Costa Asia.

Info…

Kaldesignal: IBTE

IMO nr.: 9801691

Længde: 323,63 m

Bredde: 31,20 m

Dybgang: 8,25 m

Passagerer: 6.538

Passagerkabiner: 2.136

Besætning: 701

Besætningskabiner: –

Personbiler: 0

Dæk: 18

Bygget: 2020

Opgraderet: –

Motor:

  • MAN 2 stk. 14v48/60CR og MAN 3 stk. 8L48/60C på samlet 33.000kW
  • 2 stk. Azipod Propeller
  • 3 stk. Tværpropeller i boven
  • Fremdrift – 7.500 kW

Tonnage: GRT 135.300

Fart: 22,6 Knob

Værft: Fincantieri. Marghera shipyard. Italien

Foto: FærgeGalleriet.dk