“[h3]24. juli 2014[/h3]
[break]
Serenissima ankommer her til Helsingborg. Den blev tilbage i 1960 bygget som Harald Jarl, og sejlede for Hurtigruten, der den gang hed “Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab” – NFDS – 20. juni 1960. Den blev bygget ved Trondhjems Mekaniske Værksted.
Den sejlede for NFDS fra 1960 til 2001, hvor den efterfølgende blev bygget om til krydstogtskib. Skibet sejlede sin sidste tur 10. oktober 2001, hvor den kom retur til Bergen d. 21 oktober, og derved afsluttede en sejlads igennem 41 år.
Efter endt service hos NFDS, blev den solgt til et kroatisk rederi, ( som omdøbte den til Andrea ), hvor den skulle sejle krydstogter i hele verden, selv antarktisk har den rundet.
Der blev så lidt problemer med den i 2009. Den blev taget i arrest i Kroatien, hvor den lå til 2010.
Så i 2012 blev den frisket op, og blev omdøbt til Serenissima, hvad den så stadig hedder her i 2014.
Info…
Navn: Andrea
Kaldesignal: ELZV7
IMO nr.: 5142657
Længde: 87,4 m
Bredde: 13,3 m
Dybgang: 4,6 m
Passagerer: 106
Besætning: –
Bygget: 1960
Motor: B&W Diesel Motor – Fem cylindre
Tonnage: BRT 2.568
Fart: 18 Knob
Værft: Trondhjems Mekaniske Værksted. Norge
Foto / Video: FærgeGalleriet.dk
Tidligere navne…
2012-> Serenissima
2002-> Andrea
1960-> Harald Jarl
[break]