“[h3]24. juli 2014[/h3]

[break]

Serenissima ankommer her til Helsingborg. Den blev tilbage i 1960 bygget som Harald Jarl, og sejlede for Hurtigruten, der den gang hed “Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab” – NFDS – 20. juni 1960. Den blev bygget ved Trondhjems Mekaniske Værksted.

Den sejlede for NFDS fra 1960 til 2001, hvor den efterfølgende blev bygget om til krydstogtskib. Skibet sejlede sin sidste tur 10. oktober 2001, hvor den kom retur til Bergen d. 21 oktober, og derved afsluttede en sejlads igennem 41 år.

Efter endt service hos NFDS, blev den solgt til et kroatisk rederi, ( som omdøbte den til Andrea ), hvor den skulle sejle krydstogter i hele verden, selv antarktisk har den rundet.

Der blev så lidt problemer med den i 2009. Den blev taget i arrest i Kroatien, hvor den lå til 2010.

Så i 2012 blev den frisket op, og blev omdøbt til Serenissima, hvad den så stadig hedder her i 2014.

Info…

Navn: Andrea

Kaldesignal: ELZV7

IMO nr.: 5142657

Længde: 87,4 m

Bredde: 13,3 m

Dybgang: 4,6 m

Passagerer: 106

Besætning: –

Bygget: 1960

Motor: B&W Diesel Motor – Fem cylindre

Tonnage: BRT 2.568

Fart: 18 Knob

Værft: Trondhjems Mekaniske Værksted. Norge

Foto / Video: FærgeGalleriet.dk

Tidligere navne…

2012->     Serenissima

2002->     Andrea

1960->     Harald Jarl

[break]