[h3]23. april 2014[/h3]

[break]

Veteranskibet S/S Skjelskør ligger til kaj i Gilleleje ved Brdr. Petersen, hvor den skal have restaureret noget af dækket, da der trænger vand ned i salonen.

Skjelskør blev bygget i 1914, hvor den skulle sejle imellem Skjelskør og Agersø og Omø. Den skulle fragte gods, landbrugsmateriel osv, imellem øerne og fastlandet. Skjelskør er den 3. på ruten, hvor den første blev bygget i henholdsvis 1885, den næste 1894 og så denne som blev bygget i 1914 og sat i drift i 1915.

Skjelskør er er drevet af kul, hvilket der ikke er mange skibe der bliver mere, den og S/S Bjørn er nogle af de få som er blevet bevaret. Ruten blev nedlagt efter 47 år. Men i 1994 fik den haft sin plads i Frederikssund, hvor den sejler rundt med turister på Isefjorden, syd mod Holbæk og tilbage igen. En lille hyggelig tur på en times tid.

Skjelskør er bygget i tidernes morgen som isforstærket, hvilket du kan se på den spidse stævn. Den er bygget så godt som man kunne den gang, så den kunne fungere som isbryder.

Info…

Navn: Skjelskør

Kaldesignal: –

IMO nr.: –

Længde: 20,57 m

Bredde: 4,29 m

Dybgang: 1,85 m

Bygget: 1914

Motor:

  • Cylinderdiameter – slaglængde: 185 / 345 – 230 mm, 75 IHK ved 216 omdr./min, 10 kg/cm2 på kedlen og vacuum ca. 85-90%.
  • 1 stk. duplexdamppumpe 75-50-75 – Arbejde som lænsepumpe, brandpumpe og fødepumpe.
  • 1 stk. dampdrevet fødevandsinjektor.
  • 1 stk. dampturbinegenerator, Stone, England, 24 volt, 0,5 kW ved 3.600 omdr./minut.
  • 1 stk. 24 volt generator, 1,5 kW, tvungen trukket af hovedmaskinen.
  • 1 stk. hånddrevet ankerspil er anbragt på bakdækket.
  • 1 stk. skotsk marinekedel, 64 kedelrør, hedeflade 33 m2, risteflade 0,93 m2, arbejdstryk 10 kg/cm2

Tonnage: BRT 49,25 – NRT 20,36

Fart: 9,5 Knob

Værft: Ring Andersens Staalskibsværft. Svendborg. Danmark

Foto: FærgeGalleriet.dk