[h3]6. februar 2017[/h3]

[break]

Så er verdens største sejlskib på jomfrutur til Kristiansand i Norge. Den er bygget til den russiske milliardær Andrey Igorevich Melnichenko. Den er verdens største sejlskib, ihvertfald privat ejet sejlskib. Den er bygget på det tyske skibstværft i Kiel – German Naval Yards. Nobiskrug, hvor den er designet af franskmanden Philippe Starck.

Det så ellers lidt usikkert ud nu den skulle komme, men til vores held var der to faktorer som spillede ind – Vejret og ankomsttiden. Til alt held, sejlede den kun omkring 10-12 knob hele vejen, så det nåede at blive lyst, og da den passerede sænketunnelerne ved Øresundsbroen, var den nede på omkring 6-7 knob. Dog var vejret ved at spolerer det hele, det begyndte at sne, derfor de lidt kedelige billeder i starten, de er fra sydsiden af Helsingør. Men da den kom på nordsiden, klarede det op. Nu er den jo ny, og utrolig blank, så den var svær at få i kassen. Men den kom, og dejligt vi også kan vise den nu.

Den er jo rigtig et mesterstykke, hvis man kan kalde den for det. Mange siger den ikke er køn, men jeg synes nu den er ganske flot. Hvorfor skal det hele ligne det samme.

Selve skroget er bygget på værftet i Kiel i Tyskland, hvor Carbon masterne er bygget ved Magma Structures i Portsmouth i England. De skulle være den største carbon struktur som er fristsående i verdenen. Skroget er et stålskrog, hvor der er bombesikre glas monteret. Der er ligeledes glasåbning under vandlinien, så man kan se ud under havets overflade. Dækket er belagt med Teak-træ.

I den midteste mast, er der lavet en lille kahyt næsten i toppen, og yachten er udstyret med et helikopter platform, men det har jo de fleste yahter jo. Det smarte med sejlene er, de er styret med et touchpanel, hvor kaptajnen fører fingerne på, og derved styre de store sejl. Nu er den udelukkende udstyret med det sidste nye teknologi. Men kan se det sådan, et skib til næsten 3 milliardær, må der jo været noget højteknologisk isenkram i.

På trods af dens størrelse, er den kun udstyret til 20 gæster og, dog skal der en besætning på 54 til at drive den.

Det er ikke det første skib han har haft med så enkelt et navn. Han har også en der hedder A – Motor Yacht A. Om han skal beholde den, når han får overdraget den nye, vides ikke. Dog har han en privat Boeing 737, hvis det ikke lige er på vandet han vil fragtes rundt, er muligheden i luften.

Grunden til den sejler op igennem Øresund, er nu masterne er så høje, så kan den ikke sejle under Storebæltsbroen, dog var det andet problem, her skulle den under drogden renden, der hvor sænketunnelerne er, de er 8 meter nede, så det var delvist også et problem. Det løste de ved at tømme poolen der er ombord, samt sejle med mindst muligt ballast, da den derved ville ligge højere i vandet. Det sidste var, at de skulle informerer kastrup lufthavn 30 min før de passerede, da de høje master ville genere flytrafikken. Den kom igennem, og jeg fik det længe ventet billede.

Info…

Navn: A – Saling Yacht A

Kaldesignal: ZCEU9

IMO nr.: 1012141

Længde: 142,64 m

Bredde: 24,88 m

Dybgang: 8

Højde: 100 m ( Med master )

Passagerer: 20

Besætning: 54

Dæk: 8

Sejl: 3 computerstyret med touch panel

Master: 3 stk. / 90 m

Rækkevide: 5.320 nm

Bygget: 2017

Motor:

  • 1 stk. MTU Diesel. Hybrid-Diesel Elektrisk. 3.600 kW
  • 2. stk. Elektrisk hjælpemotorer på hver 4.300 kW
  • Kontrollerbar Pitch Propeller

Tonnage: GT 12.700

Fart: Cruise Speed 15,6 Knob – Top Speed 20,8 Knob

Værft: German Naval Yards. Nobiskrug. Kiel. Tyskalnd

Foto / Video: FærgeGalleriet.dk

[break]