[h3]14. december 2019[/h3]
[break]
Ellen ses her i Fynshav. Det er den nybygget færge, som er er 100% el-drevet. Den sejler på ruten Søby – Fynshav.
Den er et projekt, om grøn sejllads. Den er som skrevet, 100% el-drevet, der er ikke en gang en nød diesel motor. Den har været 4 år undervejs, i udvikling og bygning. Den går under at skal fragte passagerer, biler og lastbiler som CO2-Neutral færge.
Den er bygget med støtte fra:
- EU Horizon 2020: 113 mio. kr.
- Ærø Kommune: 105 mio. kr.
- Den schweiziske stat: 6 mio. kr.
Færgen blev overtaget af Ærø kommune og Ærøfærgerne 3. juli 2019, og efter de test sejladser der skal til ved sådan en ny færge, blev den sat i drift 15. august 2019.
Vil du læse mere om E-Ferry projektet, kan du klikke på linket HER
Billederne er kommet lidt sent ind, da de er fra 21. september 2019, men som man siger, bedre sent end aldrig. I øvrigt, igen er mobilen ens bedste ven, nå det rigtige kamera ligger der hjemme.
Info…
Navn: Ellen
Kaldesignal: OWJQ
IMO nr.: 9805374
Længde: 59,50 m
Bredde: 12,80 m
Dybgang: 2,50 m
Passagerer:
- Sommer ved 4 mands besætning: 196
- Vinter ved 3 mands besætning: 147
- Passagersalon: 150
- Soldæk: 50
Personbiler: 31
Banemeter: 100 m
Bygget: 2019
Motor:
- Effekt: 2 stk. Danfoss/Editron elmotor, på hver 750 kW
- Batterikapacitet: 4.3 MWh
- Fastbladet propel: 2 stk.
- Tværpropeller i bov: 2 stk.
Tonnage: DW 192 – Letvægt 747 tons
Fart: 13 Knob
Værft:
- Polen – Kedat Sp. z o.o., Szczecin: Påbegyndt juni 2016 – Bygning af skroget
- Danmark – Søby Værft: Oktober 2017 – for færdigudrustning
Foto: FærgeGalleriet.dk