Copenhagen
Copenhagen
Scandlines
16. august 2024
11:15
Gedser
Copenhagen ankommer til Gedser
Copenhagen, der sejler imellem Gedser i Danmark og Rostock i Tyskland, har fået monteret rotorsejl på sig. Det er et stykke tid siden, men vi har først været nede og tage billede af den nu. De fik monteret sejlene i 2020 på Copenhagen og i 2022 på Berlin.
Vi har gemt det til en sommertur med at få billederne, da vi bor stik nord på sjælland, så det er ikke rundt om hjørnet. Så vi har været på hyggeudflugt til de to færger.
Rotorsejl som de kaldes, er en gammel teknologi som hedder Flettner rotorteknologi. Den fungerer ved hjælp af en effekt som kaldes magnus effekten. Når vinden rammer rotorsejlet, får vinden fart på, og når det passerer den anden side, taber den fart igen. Denne effekt hjælper til med at skubbe skibet fremad. Det er dog en effekt der hjælper bedst når vinden kommer vinkelret på. Men da det blæser mest øst og vestenvind, og de nærmest sejler nord og syd, jamen så er mulighederne der jo.
Så nu fik vi billede af det. Vi fik også lidt video, men det blæste og med en mobil, så blev det lidt som så.
En ting var vi heldige med… Vejret… som altid er det evige diskussionsemne i år.
Copenhagen afgår fra Gedser
Copenhagen
Copenhagen
Scandlines
10. september 2017
10:38
Gedser
Så fik vi taget billeder og lidt video af Scandlines nye hybridfærge Copenhagen. Den sejler på ruten Gedser – Rostock – Gedser. Vi måtte ned og se den, dog regner det ret meget, men vi fik den til vores galleri. ( Vi napper den en anden god gang med bedre vejr. )
Den er endelig blevet bygget færdig. Der har været så meget ballade omkring den og søsterskibet Berlin. P&S verften i Stralsund – Tyskland skulle bygge dem, men undervejs var der for meget i vejen, de havde bygget dem meget tungere end godt var. Med den vægt som de havde, ville der være mulighed for de ville stille sig på bunden af havne bassinet i Gedser. Samtidig med gik værftet konkurs, og Scandlines ville ikke modtage færgerne.
Som tiden gik, valgte Scandlines alligevel og få den og Berlin bygget færdig. Det skete ved, man ved Fayard fik fjernet et dæk, og på den måde reducerede skibets samlet vægt.
Ind til Copenhagen blev sat ind på ruten, sejlede Berlin sammen med Kronprins Frederik, men efter Copenhagen er kommet til, vil Kronprins Frederik bliver brugt som reserve færge, eller ved spidsbelastning og værftophold.
Den tidligere Prins Joachim sejlede sammen med Kronpris Frederik, indtil Berlin blev sat i drift. Den er nu solgt til European Seaways i Grækenland.
Hybridfærgen fungerer på den måde, at den sejler med batterier og diesel motorer. Når den sejler, bruger den strøm fra batterierne, og når den så anløber havnen, lagrer den strømmen på batterierne, hvor den så tager fra batterierne igen når den sejler. Diesel motorerne køre hele tiden, så man skulle ikke tro det var miljøvenligt, men det siges at på sigt er det det, da de hele tiden kører optimalt.
Info…
Kaldesignal: OXML2
IMO nr.: 9587867
Længde: 169,5 m
Bredde: 25,4 m
Dybgang: 6 m
Passagerer: 1.300
Passager Kahytter: –
Besætning: –
Besætningskahytter: –
Personbiler: 460
Dæk: –
Bygget: 2017
Opgraderet: –
Motor: 4 stk. MaK Diesel. Type 9M32CCR. 18.000 kW
Tonnage: GT 22.300
Fart: 21 Knob
Værft:
- Skrog bygget: P&S Verften. Stralsund. Tyskland
- Færdig bygget: Fayard. Danmark
Foto: FærgeGalleriet.dk