[h3]7. juli 2015[/h3]
[break]
På vej hjem fra Helsingør, var der noget stort klodset noget i øjenkrogen. Og til alt held havde jeg kameraet med. Så ind til siden og tage billede, for så senere at finde ud af det var en svensk isbryder, ved navn Oden.
Den er en 108 meter lang diesel drevet isbryder, som hjælper til i Østersøen, ved Sverige og Finland. Den er en mindre udgave, hvor den på det tykkeste sted er 5 cm tyk. Den kan bryde is op til 1,9 meter. Oden høre under Polar klassen og er bygget i 1988.
Oden er den største svenske isbryder. Hvor den om vinteren har brudt is, men om sommeren, fungeret som forskningsskib i de arktiske områder. I 2012 fungerede den som ekspeditionsskib omkring nordpolen for en dansk gruppe, hvor de skulle kortlægge de geografiske forhold. Det gjorde de som led i en opdeling, så det var nemmere for landene og se hvad ejerskab der var. Den har i øvrigt flere gange fungeret som ekspeditions skib, end i 2012.
Oden er udstyret med fire kraftige motorer, og med sin vægt på 13.000 ton, er den Skandinaviens største isbryder. Den kan brænde 40-60 ton diesel af om dagen, det kommer selvfølgelig an på, hvor tyk isen er.
Den måde Oden bryder isen bedst på, er at vippe. Det gør den ved at rykke vand fra den ene side tank, til den anden. Det forlyder, at den kan flytte 300 ton vand fra den ene tank til den anden på 15 sekunder.
Den er udstyrret med en flad køl, og kraftige propeller. Den flade køl gør at skibet, kan man sige, kravler op på isen, og med sin vægt, får den til at sprække. Det er en nemmere måde, end at sejle ind i den. De kraftige propeller, gør at den kan klare at sejle med vedvarende kraft mod isen.
Den er ligeledes udstyret med en is kniv under stævnen, som gør at isen lette vil sprække.
Til at hjælpe til, sprøjter den også 10 grader varmt vand ud igennem dysser. Det gør at den glider nemmere på isen. Det svare til du smutter en isterning i mellem fingrene.
Her er den på vej til Göteborg i Sverige, hvor den efterfølgende sætter kurs mod Thule basen i Grønland. Hvad den skal derefter, ved vi dog ikke.
Info…
Navn: Oden
Kaldesignal: SMLQ
IMO nr.: 8700876
Længde: 108 m
Bredde: 31 m
Dybgang: 7 m
Passagerer: 65
Besætning: 15
Ekspeditions tid: 100 dage
Isbrydning:
- Isklasse. DNV Polar-20
- Isbrydning. 1,9 m ved 3 Knob
Bygget: 1988
Motor:
-
4 stk. Sulzer Diesel 8ZAL4OS. 18.000 kW
- 4 stk. Sulzer Diesel 6AT25H. 5.080 kW
- 2 stk. Lips CPP propeller
- Rækkevide på 30.000 nautiske mile ( 56.000 km ) ved 13 knob
Tonnage: GT 9.438 – DW 4.906
Fart:
- 16 Knob i åbent vand
- 3 Knob ved isbrydning
Værft: Götaverken. Arendal. Sverige
Foto: FærgeGalleriet.dk