11. maj 2013


Agat er her på vej til Landskrona med Stena Lines gamle færge, Stena Voyager. Den skal hugges op ved Stena Recycling, da det ikke økonomisk kan betale sig at have den sejledne mere, med de stigende brændstofpriser. Den er lavet med GasTurbiner og WaterJets, lige som Mai og Mie Mols, som også er oplagt pga. de er dyre i drift.

AGAT skal slæbe den fra Belfast i nord Irland og til Landskrona, hvor den forventes ankommet 12:33. Derefter skal den videre til Gdansk, formentlig skal den hente et andet skib og videre med det.

Info…

Navn: AGAT

Kaldesignal: 9HUP9

IMO nr.: 8206961

Længde: 67 m

Bredde: 14,60 m

Dybgang: 7 m

Bygget: 1985

Motor:

  • 4 stk. Pielstick 6PA6L. 2.160 HP/1.590 Kw hver – 8.640 BHP
  • 1 x Ulstein. Frequec Converted El.dreven Azimuth thruster. Type TCNS-73/50-180 (VROS) – 845 kW – 1.000 HP
  • Bow thruster: 1 x Brunvoll. El.driven. SPX-VP. 700 HP (515 Kw)
  • Agter thruster: 1 x Brunvoll, El.driven. SPT-VP, 500 HP (368 Kw)

Tonnage: BT 1.780 – NT 569

Fart: 16 Knob

Værft: Jozo Lozovina Mosor Trogir. Croatia

Foto / Video: FærgeGalleriet – Danske Færger og Krydstogtskibe