23. december  2015

Umoe Ventus fik en kort karrierer. Den er brændt ud for Bagenkop havn på Langeland. Den havde været til reparation, og var under prøvesejlads da det skete. Det var i motorrummet, en eksploderet gearkasse. Neden for på billederne mødte vi den ved Esbjerg da den var helt ny.

7. marts 2015


Umoe Ventus ses her i Esbjerg. Havnebassinet ved FanøFærgen.

Den er et bud på næste generation af supportskibe til vindmøllefarme. Dens skrog består af luftpude. Dens bund er omsluttet af gummi som holder luften inde. På den måde vil den kunne docke vindmøller ved højere vandstand end ellers.

Der er et smart system i, som kan aflæse bølgehøjden, og samtidig med slække på luften eller komme mere luft ind. På den måde vil den opnå stabilitet end ellers, hvor andre både vil følge bølgebevægelsen.

Den vil på den måde kunne sejle hurtige, mere stabilt samt rejsen for passagerne vil være mere behagelig. Hvad vi kan læse os til, er Umoe Ventus en prototype af en større serie hvis den er en succes, hvad den sikkert vil blive. For med den stabilitet, må den blive et hit.

Da vi så den på havnen, larmede den meget, hvilket vi efterfølgende fandt du af hvorfor. Luftpuden.

Der er plads til 12 passagerer, samtidig med den kommer hurtigt fra A til B.

Info…

Navn: Umoe Ventus

Kaldesignal: OWNK2

IMO nr.: 9758507

Længde: 26 m

Bredde: 10 m

Dybgang: 0,7 m on cushion

Passagerer: 12

Besætning: 2-3

Lastekapacitet: 4 tons

Bygget: 2015

Motor:

  • Water jets, drevet af high-speed diesel motorer
  • Luftpudefartøj
  • Har en rækkevidde på 700+ nautical miles

Tonnage: –

Fart: 45 Knob

Værft: Umoe Mandal. Gismerøya. Norge

Foto: FærgeGalleriet – Danske Færger og Krydstogtskibe

Tidligere navne…

2015->     Brændte ved Bagenkop – Langeland

2015->     Umoe Ventus