9. september 2018


Så er Villum Clausen på vej til sin nye ejere. Den afsejlede fra Rønne 8. september 2018 kl: 17:00 med destination Kiel. Det er fordi den skal gå igennem Kiel Kanalen, for at komme syd på.

09:24 var den kommet ing i slusen ved Kiel, og her 09:40 er den kommet ind i kanal, og sejler med 8 knob for at nå Brunsbüttel, hvor den igen skal igennem slusen for at komme ud til den engelske kanal. Så nu stikker den syd på, og ser nok ikke den mere. 

Vi er ikke sikre, men vi tror det er rederiet Seajet der har overtaget den, da de har færger i forvejen der hedder Champion Jet. Men nu må vi se.

31. august 2018


Så sejlede Leonora Christina sin sidste tur på ruten Rønne – Ystad. Den sidste færge ankomst for rederiet Færgen, og en æra sluttede i dag kl. 22:08

Villum Clausen, Leonora Christina, Hammerodde og Povl Anker har sejlet deres sidste ture. Dog bliver Povl Anker på øen, Mols Linjen har købt den, og den vil nu sejle for dem.

I morgen tidlig, vil det være Mols Linjens Hammerhus og Express 1, som vil sejle som Bornholmslinjen. 

Vi har set med, og har lidt billeder fra hendes sidste ankomst. Vi har delt dem, da det er et specielt øjeblik, som aldrig vil ske mere.

Selv jeg som sad og så med, fældede faktisk en tårer. Jeg har ikke et personligt forhold til dem, men alligevel er det vemodigt. Men godt de sejler videre på de øvrige ruter. 

Nu hilser vi Bernholmslinjen velkommen, og glæder os til at få billeder af deres færger snart.

22. august 2015


Så fik vi billeder af Villum Clausen. Billederne er taget i Rønne på Bornholm. Vores sommerferie gik i år til Bornholm, og sikke et dejligt sted. Det har været otte dejlige dage. Vi fik også mulighed for at få billeder af rederiet Færgen’s fire færger som holder til på øen. Det er færgerne:

  • Leonora Christina
  • Villum Clausen
  • Hammerodde
  • Povl Anker

Vi har kikket meget på dem på MarineTraffic, men det var dejligt endelig at se dem. Povl Anker har vi dog stiftet bekendtskab med til deres årlige arragement i Køge, Juleskib. Og Hammerodde en sen aften, da den kom fra værft ophold.

Vi var jo i Rønne mange gange, havnen trak meget i os. For det første var det et dejlig område, der var liv, trods så mange andre havne som er helt døde i det, og vejret var perfekt. Solskins ø passer meget godt. Der var en dag ud af dem alle det regnede, så det må siges at være acceptabelt. Vi fik Villum Clausen den dag. Det er de billeder hvor den sejler ind og ud igen efter hinanden. Vi var der en anden dag også hvor solen var på, og i fuldt lys er de altså flotte.

Villum Clausen er bygget ved Austal Ships i Australien, samme sted som Leonora er bygget efterfølgende. Villum Clausen sejler som Leonora Christina, imellem Rønne og Ystad. I de dage vi var afsted, sejlede den i weekenden. Sikkert fordi højsæsonen nok var ved at være slut på det tidspunkt.

Den kan også røste sig med en fin titel. På vej til Rønne fra værftet i Australien, blev den optaget i Guinness Rekordbog. Den tilbage lagde den længste distance på 24 timer den 16 til 17 februar 2000. Samtidig med har den topfarten. Det må siges at være en fin titel.

En anden ting som også er fantastisk med Rederiet Færgen, det er de vælger navne til deres færger som kan sættes i forbindelse med Bornholm.

Villum Clausen som færgen hedder, var en tidligere frihedskæmper på Bornholm. Han var købmand og søn af Claus Villumssen og Karen Andersdatter tilbage i 1600 tallet.

Den gang i 1658, stod han i spidsen for oprøret med det svenske styre, han skød og dræbte den svenske lens- og slotsfoged over Bornholm.

I 1668 valgte Rønne ham til at være kæmner, men blev efter kun tre år, afsat igen. Villum Clausen havde for meget rod i regnskaberne.

Som skrevet før, er det skønt at rederiet vælger navne som kan sættes i forbindelse med øen. Samtidig med, ( Godt sejlede vi ikke med Villum Clausen der over, vi sejlede med Leonora Christina ) Men det personale som de har på færgen vi sejlede med, samt personalet i land, var fantastiske. De er meget menneskelige og nede på jorden. Spurgte vi om vi måtte stikke snuden inden for hegnet hvor de gående kom ud, så fik vi da lov og række kameraet ind så vi ikke skulle tage alle igennem et net. Vi accepterede ikke at gå ind, men stikke armen ind. Så kan man altså komme langt med venlighed, for den blev da besvaret med en håndsrækning. Så hvis i ikke har sejlet med Færgen, så glæd jer til i kommer til Bornholm. For oplevelsen starter allerede på Færgen.

Ombord på Leonora Vhristina, fortalte de om færgen på en meget behagelig måde, samt da vi anløb Rønne, spillede de sangen… Bornholm Bornholm Bornholm… Du min dejlige ferie ø… Det lød i hvert fald til at være den, og hvad mere kan starte en god ferie.

Længere nede har vi lidt video af Villum Clausen ved Rønne.

Info…

Navn: Villum Clausen

Kaldesignal: OYVY2

IMO nr.: 9216250

Længde: 86,6 m

Bredde: 24,4 m

Dybgang: 4 m

Passagerer: 1.055

Personbiler: 215

Bygget: 2000

Motor:

  • 2 stk. General Electric Gasturbiner. 36.000 kW
  • 4 stk. Volve Penta Diesel. 1.480 kW
  • 4 stk. Water Jet

Tonnage: BT 6.402 – NT 1.921

Fart: 48 Knob

Værft: Austal Ships AUS. Australien

Foto / Video: FærgeGalleriet.dk

Tidligere navne…

2018->     World Champion Jet

2000->     Villum Clausen