15. februar 2014

Scandlines Terminal i Helsingborg. Billederne indefra, er fra afgangs hallen. Men ankommer fra færgen og går ind i glaskorridorer nederst, og går ud til færgen igen via korridorer oven over.

25. februar 2013


Der hvor Scandlines Terminalen er, var der i gamle dage vand. Der har i mange mange år været færgefart der, men i gamle dage var færgelejerne hvor HH-Ferries i dag ligger, samt hvor Sundbuss Pernille ligger. Når man går ud over gangbroen til Sundbuss Pernille, så går du faktisk også over et 3. havneleje.  Det var de tidligere DSB færger som lagde til der. Når bilerne holdt og skulle med færgen, hold de langs stationen, da der egentlig ikke var et rigtigt opmarch område, som man kender i dag. Og den statue som står på molen ved Kronborg, stod faktisk ved Helsingør station i tidernes morgen, selv om man ikke kan forestille sig det i dag.

Den gang sejlede der også færger fra molen ved Kronborg, det var LB færgerne. Så aktivitet må man sige der altid har været i havnen, sammen med det gamle værft.

Men op igennem årene, blev havnen udvidet, og området hvor Scandlines er i dag, blev fyldt op og kunstigt anlagt, og der blev derved to havnelejer mere. På den rute sejler der de to store færger, Tycho Brahe og Aurora Af Helsingborg, og den lidt mindre færge Hamlet.

Info…

Navn: Tycho Brahe

Kaldesignal: OVIC2

IMO nr.: 9007116

Længde: 111,20 m

Brede: 28,20 m

Dybgang: 5,3 m

Personbiler: 240

Passagerer: 1250

Overfartstid: 20 min

Bygget: 1991

Motor:

  • 4 stk. Wärtsilä-Vasa Diesel 13.380 kW
  • 4 stk. Azimuth

Tonnage: BT 10.845 – NT 3.253

Fart: 14 Knob

Værft: Langsten Slip og Båtbyggeri. Norge

Foto / Video: FærgeGalleriet – Danske Færger og Krydstogtskibe