11. maj 2013


Så er Stena Voyager ankommet til Landskrona her kl. 12:33. Den har taget sin sidste tur på slæb efter slæbebåden AGAT fra Belfast i nord Irland, for at blive ophugget ved Stena Recycling i Landskrona Sverige.

Den bliver skrottet fordi brændstofpriserne er så høje, da den i tidernes morgen blev bygget med GasTurbiner som er dyre i drift nu til dags. Stena Voyager har været oplagt siden 2011, hvor de har forsøgt at sælge den, men uden held.

Stena Voyager er af typen HSS 1500 ( High-Speed Ferry ) og har sejlet imellem Belfast og Stranraer siden 1996, hvor Stena Line introducerede den. Færgen er en katamaran, og blev bygget med det formål at yde en god service, både på hastighed og være komfortabel. Den kunne klarer overfarten på 1 time og 59 min.

Når den lå til, var det nøje udtænkt. Den kunne ligge til uden fortøjninger, og som man kan se på bagsiden, er der 4 porte. De to laster biler, og de to andre losser dem. Så når bilerne kørte om bord, vendte de lige som et U, hvor den første bil, endte foran en af de to øvrige porte.

Stena Voyager blev bygget på det finske værft, Rauma i 1996 af aluminium, og har for det meste altid sejlet på ruten, bortset fra når den assisterede på ruterne hvor de øvrige færger sejlede af samme type. Den har HSS Discovery som søsterskib.

Info…

Navn: Stena Voyager

Kaldesignal: MWJH3

IMO nr.: 9080209

Længde: 126,6 m

Brede: 40 m

Dybgang: 10 m

Personbiler: 1500

Passagerer: 375

Overfartstid: 1 t. 59 min.

Bygget: 1996

Motor:

  • 4 stk. General Electric gasturbine. 78.000 kW
  • 4 stk. vandjet

Tonnage: BT 19.638 – NT 1.320

Fart: 40 Knob

Værft: Finnyards Ltd. Rauma. Finland

Foto / Video: FærgeGalleriet – Danske Færger og Krydstogtskibe