14. oktober 2018


Så kom det andet skib i rækken fra BC Ferries. Denne gang er det Spirit of Vancouver Island der skal på værftet i Polen. Den skal som søsterskibet, Spirit of British Columbia, ligeledes have en ordentlig renovering og optimering.

Den ankom efter en atlantisk sejllads til Tenerife 8. oktober 2018, hvor den lå lidt, inden den sejlede videre her op. Det gik ellers godt med tiden den ville komme her forbi, men ud for vestkysten, vendte den om for en kort sejllads, om de skulle afprøve noget, ved vi ikke, men det gjorde den ville komme her forbi om natten.

Men så faldt det til vores fordel, den satte farten betydelig ned, nærmere sagt, 10 knob +/-. Så kl. 09:23 i dag, fik vi chancen for at få den. Det var diset, det kan også ses på billederne, men vi fik den, det var hovedsagen.

Den er kommet sejlende fra British Columbia, som ligger på Stillehavs siden af Canada. den er så kommet igennem Panama kanalen, og krydset til Tenerife.

Når man ser på datoerne for disse to skibe, er det tæt på samme tid den kommer, som søsterskibet sidste år. Det kom 20. oktober 2017, og i dag er det 14. oktober 2018.

Den sejler på ruten Swartz Bay – Tsawwassen til dagligt, men blev klargjort til rejsen i Richmond. Den skulle opgraderes for flere millioner dollars. Af en gammel færge, må den sejle godt, siden man bruger så mange penge på den. Det samlet beløb der skal bruges på de to færger, er ikke mindre end 140 millioner dollar. De to færger som står for opgraderingen, er de to største færger i British Columbia rederiets flåde. Neden for har vi lavet en liste over hvilke skibe de har i flåden. Den udgør ikke mindre end 37 færger i alle størrelser.

Målet med den store investering på færgerne, er at den og søsterskibet skal sejle i yderligere 25 år. Den største investering er dual fuel systemet. De skal kunne sejle på flydende naturgas som en af tingene og ultra-low sulpher marine diesel. Disse er den største ændring af det de skal igennem.

Det er ikke dem selv der står for at få den sejlet her over. De har lavet aftale med et hollandsk rederi der umiddelbart udfører en sådan service. Det er Redwise, som står for sejladsen af færgen.

Det som er meningen der skal gøres er:

  • Opgradere passagerområdet
  • Toiletter
  • Elevatorer
  • Flere shop områder
  • Elektrisk og mekanisk systemer, feks.
    • Nødsystemer
    • Navigation
    • Motor
    • Bow thruster
    • Propeller
    • Skift til LED lys
    • Aircondition

Dette er de ting som vi kan finde ud af, så om der er mere, kan jo godt være. Den bliver jo god som ny, men det er jo også meningen når den skal sejle i 25 år mere.

Neden for, har vi lavet en liste over alle skibene som er i deres flåde. Vi har ikke link til dem, da vi ikke opretter dem på websiden. ( Med mindre de kommer forbi )

  • Baynes Sound Connector
  • Bowen Queen
  • Coastal Celebration
  • Coastal Inspiration
  • Coastal Renaissance
  • Howe Sound Queen
  • Island Sky
  • Kahloke
  • Klitsa
  • Kuper
  • Kwuna
  • Mayne Queen
  • Nimpkish
  • North Island Princess
  • Northern Adventure
  • Northern Expedition
  • Powell River Queen
  • Quadra Queen II
  • Queen of Alberni
  • Queen of Burnaby
  • Queen of Capilano
  • Queen of Coquitlam
  • Queen of Cowichan
  • Queen of Cumberland
  • Queen of Nanaimo
  • Queen of New Westminster
  • Queen of Oak Bay
  • Queen of Surrey
  • Quinitsa
  • Quinsam
  • Salish Eagle
  • Salish Orca
  • Salish Raven
  • Skeena Queen
  • Spirit of British Columbia
  • Spirit of Vancouver Island
  • Tachek

Ombord på færgen er der områderne:

  • Pacific Buffet
  • Coastal Cafe
  • Coast Cafe Express
  • Seawest Lounge
  • Passages Gift Shop
  • Kids Zone
  • Video Zone
  • Pet Area
  • Arbejde og læse områder
  • Elevatorer

Info…

Navn: Spirit of Vancouver Island

Kaldesignal: CFL2070

IMO nr.: Officiel 816501 – 9030682

Længde: 167 m

Bredde: 28 m

Dybgang: –

Passagerer: 2.100

Besætning: 48

Personbiler: 358

Bygget: 1994

Opgraderet: 2018 og 2019

Motor:

  • 1994: 4 stk. MAN B&W Diesel. 21.394 HP
  • 2018: Flydende Naturgas og Ultra-low Sulpher Marine Diesel

Tonnage: GT 11.681

Fart: 19,5 Knob

Værft: Allied Shipbuilders – North Vancouver. Yarrows Ltd. Victoria

Renoveret: Remontowa Ship Repair Yard S.A. Gdansk. Polen

Foto: FærgeGalleriet.dk