[h3]4. maj 2013[/h3]

Det var ikke længe at Dolphin Jet sejlede imellem Kalundborg – Århus. Allerede igen d. 16. august 2012 måtte de indstille sejladsen, da det ikke kunne løbe rundt økonomisk. Problemet var at den skulle sejle med nedsat fart, når den kom ind i fjorden ved Kalundborg, for dens hækbølge ikke skulle slå ind ved land, og den skulle uden om et natur resevat, hvilket gav 11 ekstra sømil. Dette medførte at den ikke kunne konkurrer med tiden på overfarten, og den var tæt på at være lige så lang tid om det, som den gamle færge Kattegat. Så de valgte som sagt at lukke ruten igen.

Rederiet har imidlertid forsøgt, at komme ind i havnen ved Odden, og vil sejle parallelt med Mols Linien’s færger KatExpress 1, Max Mols og den nye KatExpress 2. I den tid lå den oplagt i Århus, imens de forsøgte at få de nødvendige godkendelser. De fik godkendelserne, men problemet var Sund og bælt som ejer Odden havn. De nægtede dem adgang, med den begrundelse at det ville være for risikabelt med to konkurrerende rederier, og sikkerheden ville være på spil, når det gælder at komme først af sted.

Med den afvisning, har rederiet valgt at sende Dolphin Jet syd på igen, hvor den kom fra.

D. 23 april sejlede Dolphin Jet mod  Algeciras i Spanien, hvor den nu ligger. Hvad der videre skal ske med den, vides ikke endnu, men den bliver formentlig sat ind på en af deres ruter der nede igen.

[h3]22. juli 2012[/h3]

[break]

Så er Dolphin jet er kommet i gang med at sejle. Færgen har tidligere sejlet på ruten Tanger – Tarifa, men slår nu sine folder på ruten Kalundborg – Århus.

[h3]27. maj 2012[/h3]

[break]

På billederne oven for, er de ved at bygge det nye havneleje til den nye færge som kommer. Den skal assisterer Kattegat på ruten. Den nye færge bliver en katamaran som Villum Clausen, som der sejler på Bornholm – Ystad. Den nye færger kommer til at hedde Dolphin Jet, og har sejlet for rederiet ved Tanger.

Hvornår den kommer i drift vides ikke, da det tager sin tid at få godkendt alle de punkter som skal til, før den må sejle.

Info…

Navn: Spirit of Ontario I

Kaldesignal: CNA4377

IMO nr.: 9279264

Længde: 86,6 m

Bredde: 23,8 m

Dybgang: 3,2 m

Passagerer: 900

Personbiler: 238

Bygget: 2004

Motor:

  • 4 stk. MTU Diesel. 32.800 kW
  • 4 stk. Vandjet

Tonnage: BT 6.242 – NT 1.873

Fart: 45 Knob

Værft: Austal Ships Pty. LTD. Australien

Foto: FærgeGalleriet.dk

Tidligere navne…

2012->     Dolphin Jet

2007->     Tanger Jet II

2004->     Spirit of Ontario I