20. oktober 2017


Vi fik uventet besøg af en færge langvejs fra. Pludselig dukkede den op på MarineTraffic nord for Hirtshals, og kort tid efter i vores område. Det var Spirit of British Columbia der var på vej til værftet i Gdansk i Polen.

Efter lidt research, har vi fundet ud af den faktisk kommer langvejs fra, Selvfølgelig hedder den Spirit of British Columbia, men troede faktisk ikke den kom der fra. Men den er kommet hele vejen fra British Columbia, der ligger på Stillehavs siden af Canada. Den var sejlet syd til Panama kanalen, og sejlet transatlantisk her til vores bredegrad, hvor den skal gennem en gennemgribende opgradering på værftet i Gdansk – Polen. Den er planlagt til at skal være ind til foråret 2018, hvor den sejler retur, og derefter er det Spirit of Vancouver Island der står for tur. Den er så planlagt til at skal på samme transatlantiske tur efter sæsonen 2018, og skulle komme til vores bredegrad nogen lune ved samme tid 2018.

Den sejler på ruten Swartz Bay – Tsawwassen til dagligt, men blev klargjort til rejsen i Richmond. Den skulle opgraderes for flere millioner dollars. Af en gammel færge, må den sejle godt, siden man bruger så mange penge på den. Det samlet beløb der skal bruges på de to færger, er ikke mindre end 140 millioner dollar. De to færger som står for opgraderingen, er de to største færger i British Columbia rederiets flåde. Neden for har vi lavet en liste over hvilke skibe de har i flåden. Den udgør ikke mindre end 37 færger i alle størrelser.

Målet med den store investering på færgerne, er at den og søsterskibet skal sejle i yderligere 25 år. Den største investering er dual fuel systemet. De skal kunne sejle på flydende naturgas som en af tingene og ultra-low sulpher marine diesel. Disse er den største ændring af det de skal igennem.

Det er ikke dem selv der står for at få den sejlet her over. De har lavet aftale med et hollandsk rederi der umiddelbart udfører en sådan service. Det er Redwise, som står for sejladsen af færgen. Den samlet sejllads skulle være 42 dage, hvilket lyder af meget, men tur/retur kan det jo godt passe, og hvis der er stop undervejs.

Det som er meningen der skal gøres er:

  • Opgradere passagerområdet
  • Toiletter
  • Elevatorer
  • Flere shop områder
  • Elektrisk og mekanisk systemer, feks.
    • Nødsystemer
    • Navigation
    • Motor
    • Bow thruster
    • Propeller
    • Skift til LED lys
    • Aircondition

Dette er de ting som vi kan finde ud af, så om der er mere, kan jo godt være. Den bliver jo god som ny, men det er jo også meningen når den skal sejle i 25 år mere. Så efter vi fandt ud af hvad den skal, er vi godt tilfredse med vi fik billede af den nu, så vi ikke skal holde øje med dem foreløbig. Så skulle den smutte uden vi ved det, så har vi den da.

Neden for, har vi lavet en liste over alle skibene som er i deres flåde. Vi har ikke link til dem, da vi ikke opretter dem på websiden. Men under den her færge, og vi nævner dem på den anden når den kommer og hvis vi får den.

Så må vi håbe når den anden kommer, det er en dag vi er hjemme, husker det og vejret er med os. Men nok om det til den tid.

  • Baynes Sound Connector
  • Bowen Queen
  • Coastal Celebration
  • Coastal Inspiration
  • Coastal Renaissance
  • Howe Sound Queen
  • Island Sky
  • Kahloke
  • Klitsa
  • Kuper
  • Kwuna
  • Mayne Queen
  • Nimpkish
  • North Island Princess
  • Northern Adventure
  • Northern Expedition
  • Powell River Queen
  • Quadra Queen II
  • Queen of Alberni
  • Queen of Burnaby
  • Queen of Capilano
  • Queen of Coquitlam
  • Queen of Cowichan
  • Queen of Cumberland
  • Queen of Nanaimo
  • Queen of New Westminster
  • Queen of Oak Bay
  • Queen of Surrey
  • Quinitsa
  • Quinsam
  • Salish Eagle
  • Salish Orca
  • Salish Raven
  • Skeena Queen
  • Spirit of British Columbia
  • Spirit of Vancouver Island
  • Tachek

Ombord på færgen er der områderne:

  • Pacific Buffet
  • Coastal Cafe
  • Coast Cafe Express
  • Seawest Lounge
  • Passages Gift Shop
  • Kids Zone
  • Video Zone
  • Pet Area
  • Arbejde og læse områder
  • Elevatorer

Den ankom til værftet i Gdansk – Polen lørdag morgen den 21. oktober 2017. Iøvrigt her på billederne kommer den fra Teneriffe, hvor den sikkert har ligget til efter turen over Atlanten, inden sidste stykke her op.

Info…

Navn: Spirit of British Columbia

Kaldesignal: VOSM

IMO nr.: 9015668

Længde: 167 m

Bredde: 27,2 m

Dybgang: –

Passagerer: 2.100

Besætning: 48

Personbiler: 358

Bygget: 1993

Opgraderet: 2017 og 2018

Motor:

  • 1993: 4 stk. MAN B&W Diesel. 21.394 HP
  • 2017: Flydende Naturgas og Ultra-low Sulpher Marine Diesel

Tonnage: GT 11.642 – DW 2.925

Fart: 19,5 Knob

Værft: Integrated Ferry Constructors Ltd. Victoria. British Columbia

Renoveret: Remontowa Ship Repair Yard S.A. Gdansk. Polen

Foto: FærgeGalleriet.dk