[h3]30. juli 2011[/h3]

[break]

Prins Joachim bliver bygget til Jernbaneforbindelsen hos DSB, og sejler på ruten indtil den bliver oplagt i Nakskov i 1997, hvor Scandlines har overtaget ruten. Den er på det tidspunkt overflødig efter Storebæltsbroens Tunnel åbning. Efter tilpasning af færgen, bliver den igen marts 2009 indsat på ruten Gedser Rostock. På det tidspunkt er Kronprins Frederik allerede i rute.

[h3]26. januar 2013[/h3]

De har også et søsterskib som er Dronning Ingrid, som sejler under navnet Africa Mercy, hvilket er et hospitalsskib. Det har nogen gange været i tv på Discovery Channel, interessant at se.

Kronprins Frederik er længere nede på siden, med billeder og video.

I sommeren 2012 er Mercandia 8 i Gedser som hjælpefærge. Den er der nede fordi de nye færger – Berlin og Copenhagen, endnu ikke er leveret, de er forsinket fra værftet, efter gentagende udsættelse. Mercandia 8 sejler oprindeligt på ruten Helsingør – Helsingborg.

[h3]31. januar 2013[/h3]

De nye færger Berlin og Copenhagen kommer ikke til at sejle på ruten. Scandlines har droppet færgerne, og der bliver i stedet designet nye færger til ruten.

Info…

Navn: Prins Joachim

Kaldesignal: DMEL

IMO nr.: 7803190

Længde: 152 m

Bredde: 23,70 m

Dybgang: 6,02 m

Passagerer: 850

Personbiler: 250 el. 38 lastbiler

Jernbanedæk: 4 spor, 495m sporlængde

Bygget: 1980

Motor:

  • 4 stk. MaK Diesel. 22.000 kW
  • 4 stk. Frichs Diesel. 4.000 kW

Tonnage: BT 16.071 – NT 4.821

Fart: 20 Knob

Værft: Nakskov Skibsværft. Danmark

Foto / Video: FærgeGalleriet.dk

[break]