11. august 2014

Nå, men Scandlines har da købt færgerne alligevel. De skal bygges om i Danmark, hvor de er blevet slæbt til. Vægten skal reduceres så de kan sejle ind i havnen i Gedser. Og det siges de også skal have andre navne.

31. januar 2013

De nye færger Berlin og Copenhagen kommer ikke til at sejle på ruten. Scandlines har droppet færgerne, og der bliver i stedet designet nye færger til ruten.

22. juli 2012


Her er billeder fra vores tur i 2012

30. juli 2011


Den anden færge der sejler på ruten, Prins Joachim, blev bygget til Jernbaneforbindelsen hos DSB på storebæltsruten, og sejlede der indtil den bliver oplagt i Nakskov i 1997, hvor Scandlines overtog ruten. Den er på det tidspunkt overflødig efter Storebæltsbroens Tunnel åbning. Efter tilpasning af færgen, bliver den igen marts 2009 indsat på ruten Gedser Rostock. På det tidspunkt er Kronprins Frederik allerede i rute.

De har også et søsterskib som er Dronning Ingrid, som sejler under navnet Africa Mercy, hvilket er et hospitalsskib. Det har nogen gange været i tv på Discovery Channel, interessant at se.

I sommeren 2012 er Mercandia 8 i Gedser som hjælpefærge. Den er der nede fordi de nye færger – Berlin og Copenhagen, endnu ikke er leveret, de er forsinket fra værftet, efter gentagende udsættelse. Mercandia 8 sejler oprindeligt på ruten Helsingør – Helsingborg.

Info…

Navn: Kronprins Frederik

Kaldesignal: OYEM2

IMO nr.: 7803205

Længde: 152 m

Brede: 23.70 m

Dybgang: 6.02 m

Jernbanedæk: 4 spor, 495m sporlængde

Personbiler: 210 el. 38 lastbiler

Passagerer: 1390

Overfartstid: 1 t. 45 min.

Bygget: 1980

Motor:

6 stk. MaK Diesel 22.000 HP

4 stk. Frichs Diesel 4.000 HP

Tonnage: BT 1.6071 – NT 4.821

Fart: 20 Knob

Værft: Nakskov Skibsværft. Danmark

Foto / Video: FærgeGalleriet – Danske Færger og Krydstogtskibe