1. september 2018


Som alle vel nok ved, afsluttede Færgen deres aktivitet på Bornholms ruten i går. Men da jeg var vågen i nat, var der kommet en email som jeg lige måtte kikke en ekstra gang på. Der var masser af billeder, fra ombord på Bornholmslinjens nye færge, Hammershus, den som erstatter den tidligere Hammerodde.

Martin Beck har sendt os nogle super gode billeder af Hammershus, som han gerne vil dele med os. Dem kan du se oven for.

De billeder oven for, har vi ikke rettigheden over, det er Martin Beck.

Spørgsmål vedr. billederne her oven for, skal han kontaktes på

mail: beckmartin66 (a) gmail.com

(a) står i stedet for @, og så skal det være sammenhængende. Det er for at undgå spam.

24. august 2018


Hammershus ses her ligge til kaj ved dens kommende havnekaj. Den er kommet fra værftet lidt over 1 i nat. Vi ville gerne ned og se da den kom, men det var lige tidligt nok og mørkt.

Så vi besluttede at tage en tur til Køge i formiddag, og få taget nogle gode billeder, inden den kommer i service på ruten. Den skal afløse Hammerodde som sejler for rederiet Færgen, som slutter sejladsen på overfarten til Bornholm, når Mols Linjen tager over.

1. september 2018 overtager Molslinjen sejladsen til og fra Bornholm. De skal sejle de nuværende ruter:

  • Rønne – Ystad
  • Køge – Rønne
  • Rønne – Sassnitz

Det er de sidste to nævnte ruter Hammershus skal sejle på. Rønne – Ystad ruten, skal Express 1 og Max Mols sejle på.

Hammershus er bygget på værftet Rauma Marine Constructions i Finland, og er en RoPax færge, den tager både fragt og passagerer.

Vi håber vi en dag, vil kunne komme til at vise billeder inde fra Hammershus. Den skal sejle i mange år, så mon ikke muligheden kommer.

” NB: Billederne her kan være lidt tid om at loade, fordi vi har valgt at beholde dem i den store opløsning.”

Info…

Navn: Hammershus

Kaldesignal: OXPQ2

IMO nr.: 9812107

Længde: 158 m

Bredde: 24,5 m

Dybgang: 5,7 m     ( Er vi lidt usikker på, skal have undersøgt )

Passagerer: 720

Lanemeter: 1.500

Bygget: 2018

Motor: 2 stk. Wärtsila W8V31 på hver 4.880 kW

Tonnage: GT 18.554     ( Er vi lidt usikker på, skal have undersøgt )

Fart: 18 Knob

Værft: Rauma Marine Constructions. Finland

Foto: FærgeGalleriet.dk