4. september 2018


Så er Hammerodde blevet flaget om. Den hedder nu Stena Vingaard, og skal sejle Frederikshavn – Göteborg. Det forventes den kommer i drift i midt september. Den skal efter sigende erstatte Stena Gothica.

Hammerodde blev købt for et år siden af Stena Line, hvor Færgen bar chartrede den tilbage igen med det samme. Så nu er den ved at blive klargjort på værftet i Landskrona i Sverige. 

Her ses denn på værftet via MarineTraffic.

I øvrigt er den gule prik Leonora Christina, som er i dok, og skal klargøres til hendes rejse syd på, hvor hendes købere er. Men hvem der er, ved vi ikke endnu.

31. august 2018


Så sejlede Leonora Christina sin sidste tur på ruten Rønne – Ystad. Den sidste færge ankomst for rederiet Færgen, og en æra sluttede i dag kl. 22:08

Villum Clausen, Leonora Christina, Hammerodde og Povl Anker har sejlet deres sidste ture. Dog bliver Povl Anker på øen, Mols Linjen har købt den, og den vil nu sejle for dem.

I morgen tidlig, vil det være Mols Linjens Hammerhus og Express 1, som vil sejle som Bornholmslinjen. 

Vi har set med, og har lidt billeder fra hendes sidste ankomst. Vi har delt dem, da det er et specielt øjeblik, som aldrig vil ske mere.

Selv jeg som sad og så med, fældede faktisk en tårer. Jeg har ikke et personligt forhold til dem, men alligevel er det vemodigt. Men godt de sejler videre på de øvrige ruter. 

Nu hilser vi Bernholmslinjen velkommen, og glæder os til at få billeder af deres færger snart.

9. august 2015


Vores sommerferie er i år gået til Bornholm. Det er efter hånden en del år siden vi har været her ovre sidst. Det er simpelthen det skønneste sted, og der er så meget og opleve. Vi er nået halvvejs i ferien nu, og har stadig en masse til gode.

At være på havnen efter alle de år, må siges at være interessant. Den gang sejlede vi med Jens Kofoed, og kan se, hvor Hammerodde ligger til i dag, ser det meget anderledes ud end for 11 år siden.

Men ved siden af alt hyggen, har vi været i Rønne en del gange. Rederiet Færgen, har hjemsted her, og Bornholmerfærgerne er nogen vi rigtig gerne ville se med vores egne øjne. Så havnen omkring færgelejet er snart blevet besøgt nogle gange. I dag var det Hammerodde som kom ind. Den ankommer fra Sassnitz. Det ene af billederne, ligger den side om side med Villum Clausen, den ene hurtigfærge, som sejler til Ystad i Sverige. Imens vi tog billeder af Villum Clausen, gjorde Hammerodde sig klar til sin aftentur mod Køge.

Hammerodde har som de andre færger, navnet fra noget Bornholmsk. Hammerodde navnet stammer fra et kystområde med klipper som er mere kuperet end ved andre steder, samt er et skønt naturområde. Området ligger i det Nordvestlige del af Bornholm.

24. februar 2014


Vi var i Køge her til aften og se Hammerodde ankomme. Det var en oplevelse, at stå så tæt på og høre kræfterne fra Hammerodde da den lagde til, det var fantastisk. Men kaptajnen som sejler Hammerodde, må helt klart kunne sit kram. Den måde den blev lagt til på, det var så forsigtigt.

I øjeblikket kommer den ind imens det er mørkt, men til sommer skal vi ned og se den imens det er lyst. Den sejler gods imellem Køge og Rønne. Kan hilse og sige, personalet der nede er så flinke. Alle de steder vi har kommet vedr. Færgen, der må man sige personalet er så søde.

14. april 2013


Vi var kommet hjem fra turen hvor vi skulle se Hundested Rørvig overfartens nye færge. Så skulle Marinetraffic lige “scannes” og søreme om ikke Færgen.dk Hammerodde var på vej retur fra Lindø værftet, med kurs mod Køge. Så lige så hurtigt kameraet var pakket ud, blev det pakket ned igen, og af sted til Hornbæk Plantage. Til alt held, kom den rettidigt, for efter skuddet af billedet, begyndte det at regne, og det blev mere mørkt, så det kunne jo ikke passe bedre 🙂

Info:

Navn: Hammerodde

Kaldesignal: OYAX

IMO nr.: 9323699

Længde: 129,90 m

Bredde: 23,40 m

Dybgang: 5,60 m

Passagerer: 400

Personbiler: 200

Banemeter: 1.538 m ( Inden ombygningen – 1.235 m )

Største fri tilkørselshøjde: 4,90 m

Største fri tilkørselsbrede: 10 m

Antal Køjer – Kahytter: 108 – 50

Bygget: 2005

Renoveret: I 2010 er Hammerodde blevet ombygget. Der er kommet et ekstra vogndæk på.

Motor:

  • 2 stk. MaK Diesel. 8.640 kW
  • 3 stk. MAN B&W Diesel. 1.545 kW

Tonnage: BT 14.551 – NT 5.157

Fart: 18.5 Knob

Værft: Merwerde. Holland

Foto / Video: FærgeGalleriet.dk

Tidligere navne…

2018->     Stena Vinga

2005->     Hammerodde