9. september 2017


Så fik vi taget billeder og lidt video af Scandlines nye hybridfærge Copenhagen. Den sejler på ruten Gedser – Rostock – Gedser. Vi måtte ned og se den, dog regner det ret meget, men vi fik den til vores galleri. ( Vi napper den en anden god gang med bedre vejr. )

Den er endelig blevet bygget færdig. Der har været så meget ballade omkring den og søsterskibet Berlin. P&S verften i Stralsund – Tyskland skulle bygge dem, men undervejs var der for meget i vejen, de havde bygget dem meget tungere end godt var. Med den vægt som de havde, ville der være mulighed for de ville stille sig på bunden af havne bassinet i Gedser. Samtidig med gik værftet konkurs, og Scandlines ville ikke modtage færgerne.

Som tiden gik, valgte Scandlines alligevel og få den og Berlin bygget færdig. Det skete ved, man ved Fayard fik fjernet et dæk, og på den måde reducerede skibets samlet vægt.

Ind til Copenhagen blev sat ind på ruten, sejlede Berlin sammen med Kronprins Frederik, men efter Copenhagen er kommet til, vil Kronprins Frederik bliver brugt som reserve færge, eller ved spidsbelastning og værftophold.

Den tidligere Prins Joachim sejlede sammen med Kronpris Frederik, indtil Berlin blev sat i drift. Den er nu solgt til European Seaways i Grækenland.

Hybridfærgen fungerer på den måde, at den sejler med batterier og diesel motorer. Når den sejler, bruger den strøm fra batterierne, og når den så anløber havnen, lagrer den strømmen på batterierne, hvor den så tager fra batterierne igen når den sejler. Diesel motorerne køre hele tiden, så man skulle ikke tro det var miljøvenligt, men det siges at på sigt er det det, da de hele tiden kører optimalt.

Info…

Navn: Copenhagen

Kaldesignal: OXML2

IMO nr.: 9587867

Længde: 169,5 m

Bredde: 25,4 m

Dybgang: 6 m

Passagerer: 1.300

Personbiler: 460

Overfartstid: 1 t. 45 min.

Bygget: 2017

Motor: 4 stk. MaK Diesel. Type 9M32CCR. 18.000 kW

Tonnage: GT 22.300

Fart: 21 Knob

Værft:

  • Skrog bygget: P&S Verften. Stralsund. Tyskland
  • Færdig bygget: Fayard. Danmark

Foto / Video: FærgeGalleriet.dk