M/F Broen

3. august 2020

M/F Broen ses her blive trukket det sidste stykke ind i havne leje to, i Halsskov. En gammel Storebæltsfærge, er vendt hjem til Storebælt igen. Og denne gang er det for at blive.

Vi ville jo gerne havde set den komme under Storebæltsbroen, men som der nok er læst på ekstrabladet, var der en alvorlig ulykke på motorring 3 ved København her til morgen, og den kø holdt vi desværre i. Vi kunne ikke køre fra med det samme. Vi kom kort tid efter det var sket, så vi holdt i to timer, så vi havde afskrevet at se M/F Broen ankomme til Halsskov. Dog kommer hjælpen frem for alt andet, og er absolut det vigtigste… M/F Broen er *bare* en færge og en død ting.

MEEEEEN, da vi endelig ankom til Halsskov Havn, var de stadig ved at trække færgen ind, så vi fik set den ankomme alligevel trods alt ( I og med den stadig blev trukket/skubbet. )

Færgen kom fra Grenå, hvor den afsejlede i går eftermiddags ca. kl 15:00. Det var slæbebådene Nadir fra Agger Tug og Valdemar fra Vordinborg bugser, der skulle bugserer den der ned. De satte dog farten ned under vejs, da de ellers ville ankomme for tidligt. De prøvede at ramme deres forventede ankomst tid, som var 11:00, så det var tæt.

M/F Broen, er den sidste af Storebæltsfærgerne, som sejlede på ruten Korsør – Nyborg. Derfor er det historisk og glædeligt at der endelig er en kommune som vil glæde alle os andre, med at bevare et stykke historie. Der er mange yngre mennesker som kun kender Storebæltsbroen, men for os, der har sejlet med storebæltsfærgerne op til lukningen, er det fantastisk at den bliver bevaret for eftertiden.

Havneleje to var ellers fyldt op med sand, så de fik travlt med at få den gravet ud igen, og gjort det klar til modtagelsen. Når det hele en gang er klar, vil der blive banket spuns i, bag ved færgen, og der vil blive fyldt op med sand. Færgen vil derefter ligge på en bund af sand, og hvad vi kan læse os til, ca. 2,5 m over daglig vande. 

I og med den ikke ligger i vandet, vil der blive mindre vedligeholdelse, og de vurderede den ville kunne ligge i 50 år unden nævneværdig vedligeholdelse, samt når den ligger sådan, vil den kunne blive klarificeret som hus, og være uden de restriktive regler for søfarten. 

Det er fantastisk at vi nu får en museumsfærge, så man kan nyde noget historisk. 

Spektrum Of Scandinavia

1. april 2013

Vi var en tur i København, for at få billede af den gamle Storebælts færge Broen, som nu ligger op som diskoteksskibet Spektrum Of Scandinavia på kajplads 114. Der lå også den gamle færgen Sjælland tidligere. Den er nu solgt til Orlas Produkthandel, med henblik på ophugning.

Kajplads 114 er kendt for at have haft gamle færger liggende. Senest var det færgen Sjælland som også havde sejlet på Storebælts overfarten.

Broen blev i 1952 indsat som en af DSB færgerne på ruten Korsør – Nyborg som bilfærge, hvor den sejlede ind til 1957 og blev der indsat på ruten Halskov – Knudshoved

I 1966 blev den flyttet til en anden rute, der var Kalundborg – Koldby Kås – Århus, hvor den også blev omdøbt til Kalundborg. Dog blev ruten afkortet i 1979 til kun at være Kalundborg – Koldby Kås.

i 1992 blev færgen så oplagt i Århus, hvor den fik sit gamle navn tilbage M/F Broen og fungerede i en tid som restaurant / diskoteksskib. Det hed den så frem til 2011 hvor Spektrum of Scandinavia Ltd. købte færgen. Den var ikke i stand til selv at kunne sejle, så den blev med slæbebåde slæbt til Kajplads 114 i København, hvor den ligger i dag.

Specifikationer

🔷 Navn: Broen

🔷 Kaldesignal: OYLC

🔷 IMO nr.: –

🔷 Længde: 80,02 m

🔷 Bredde: 13,21 m

🔷 Dybgang: 4 m

🔷 Passagerer:

  • 1.000 (Korsør-Nyborg, 1952)
  • 600 (Kalundborg – Koldby Kås – Århus, 1966)

🔷 Kahytter: –

🔷 Dæk: –

🔷 Besætning: –

🔷 Personbiler: 60

🔷 Bane meter: –

🔷 Bygget: 1952

🔷 Renoveret: –

🔷 Fremdrift: 2 stk. B&W Diesel. 3.825 kW

🔷 Tonnage: BRT 1.581 – NRT 1.312

🔷 Fart: 16 Knob

🔷 Værft: Frederikshavn Værft & Flydedok. Frederikshavn. Denmark

🔷 Foto: FærgeGalleriet.dk

Ex. navne

& Video af skibet

2020->     Broen

2011->     Spektrum of Scandinavia

2011->     Spektrum

1992->     Broen

1966->     Kalundborg

1952->     Broen