Berlin

Berlin

Scandlines

16. august 2024

13:12

Gedser

Berlin ankommer til Gedser

Berlin, der sejler imellem Gedser i Danmark og Rostock i Tyskland, har fået monteret rotorsejl på sig. Det er et stykke tid siden, men vi har først været nede og tage billede af den nu. De fik monteret sejlene i 2020 på Copenhagen og i 2022 på Berlin.

Vi har gemt det til en sommertur med at få billederne, da vi bor stik nord på sjælland, så det er ikke rundt om hjørnet. Så vi har været på hyggeudflugt til de to færger. 

Rotorsejl som de kaldes, er en gammel teknologi som hedder Flettner rotorteknologi. Den fungerer ved hjælp af en effekt som kaldes magnus effekten. Når vinden rammer rotorsejlet, får vinden fart på, og når det passerer den anden side, taber den fart igen. Denne effekt hjælper til med at skubbe skibet fremad. Det er dog en effekt der hjælper bedst når vinden kommer vinkelret på. Men da det blæser mest øst og vestenvind, og de nærmest sejler nord og syd, jamen så er mulighederne der jo.

Så nu fik vi billede af det. Vi fik også lidt video, men det blæste og med en mobil, så blev det lidt som så.

En ting var vi heldige med… Vejret… som altid er det evige diskussionsemne i år. Det var kun da Berlin var kommet ud, så regnede det, ellers kunne vi nå det meste imellem bygerne.

 

Berlin afgår fra Gedser

Berlin

Berlin

Scandlines

2. august 2016

15:13

Gedser

Så fik vi taget billeder og lidt video af Scandlines nye hybridfærge Berlin. Den sejler på ruten Gedser – Rostock – Gedser.

Den er endelig blevet bygget færdig. Der har været så meget ballade omkring den. P&S verften i Stralsund – Tyskland skulle bygge dem, men undervejs var der for meget i vejen, de havde bygget dem meget tungere end godt var. Med den vægt som de havde, ville der være mulighed for de ville stille sig på bunden af havne bassinet i Gedser. Samtidig med gik værftet konkurs, og de ville ikke modtage færgerne.

Som tiden gik, valgte Scandlines alligevel og få den bygget færdig. Det skete ved man ved Fayard fik fjernet et dæk, og på den måde reducerede skibets samlet vægt.

Den sejler lige nu på ruten sammen med Kronprins Frederik, men med tiden, kommer den anden af de nye færger og bytter plads med den. Det bliver den nye Copenhagen. Prins Joachim er solgt til European Seaways i Grækenland, og Kronprins Frederik skal blive som afløser færge.

Hybridfærgen fungerer på den måde, at den sejler med batterier og diesel motorer. Når den sejler, bruger den strøm fra batterierne, og når den så anløber havnen, lagrer den strømmen på batterierne, hvor den så tager fra batterierne igen når den sejler. Diesel motorerne køre hele tiden, så man skulle ikke tro det var miljøvenligt, men det siges at på sigt er det det, da de hele tiden kører optimalt.

Info…

Kaldesignal: DKDF2

IMO nr.: 9587855

Længde: 169,5 m

Bredde: 25,4 m

Dybgang: 6 m

Passagerer: 1.300

Passager Kahytter: –

Besætning: –

Besætningskahytter: –

Personbiler: 460

Dæk: –

Bygget: 2016

Opgraderet: –

Motor: 4 stk. MaK Diesel. Type 9M32CCR. 18.000 kW

Tonnage: GT 22.300

Fart: 21 Knob

Værft

  • Skrog bygget: P&S Verften. Stralsund. Tyskland
  • Færdig bygget: Fayard. Danmark

Foto: FærgeGalleriet.dk

Video af Berlin

Video af Berlin

2. august 2016

16. august 2024