2. august 2016


Så fik vi taget billeder og lidt video af Scandlines nye hybridfærge Berlin. Den sejler på ruten Gedser – Rostock – Gedser.

Den er endelig blevet bygget færdig. Der har været så meget ballade omkring den. P&S verften i Stralsund – Tyskland skulle bygge dem, men undervejs var der for meget i vejen, de havde bygget dem meget tungere end godt var. Med den vægt som de havde, ville der være mulighed for de ville stille sig på bunden af havne bassinet i Gedser. Samtidig med gik værftet konkurs, og de ville ikke modtage færgerne.

Som tiden gik, valgte Scandlines alligevel og få den bygget færdig. Det skete ved man ved Fayard fik fjernet et dæk, og på den måde reducerede skibets samlet vægt.

Den sejler lige nu på ruten sammen med Kronprins Frederik, men med tiden, kommer den anden af de nye færger og bytter plads med den. Det bliver den nye Copenhagen. Prins Joachim er solgt til European Seaways i Grækenland, og Kronprins Frederik skal blive som afløser færge.

Hybridfærgen fungerer på den måde, at den sejler med batterier og diesel motorer. Når den sejler, bruger den strøm fra batterierne, og når den så anløber havnen, lagrer den strømmen på batterierne, hvor den så tager fra batterierne igen når den sejler. Diesel motorerne køre hele tiden, så man skulle ikke tro det var miljøvenligt, men det siges at på sigt er det det, da de hele tiden kører optimalt.

Info…

Navn: Berlin

Kaldesignal: DKDF2

IMO nr.: 9587855

Længde: 169,5 m

Bredde: 25,4 m

Dybgang: 6 m

Passagerer: 1300

Personbiler: 460

Overfartstid: 1 t. 45 min.

Bygget: 2016

Motor: 4 stk. MaK Diesel. Type 9M32CCR. 18.000 kW

Tonnage: GT 22.300

Fart: 21 Knob

Værft:

  • Skrog bygget: P&S Verften. Stralsund. Tyskland
  • Færdig bygget: Fayard. Danmark

Foto / Video: FærgeGalleriet – Danske Færger og Krydstogtskibe