6. september 2014

Stena Nautica der sejler en dags genåbning af ruten, Grenå – Hundested, i anledningen af dens 80 års jubilæum


I anledningen af 80 året for Grenå – Hundested ruten, har Bushistorisk Selskab, sammen med turistorganisationerne på Djursland og i Nordsjælland, genetableret ruten for en enkelt dag. Det er Stena Nautica som skulle løfte det som man siger, og den har jo til i Grenå alligevel. Tillige med har den en overligger dag om lørdagen, så hvad var mere nært liggende.

Stena Nautica ankommer kl.: 11:10 og ligger til i containerhavnen. Vi troede ellers den skulle ligge til over ved det gamle leje, for at følge nostalgien helt, men det kan være der er noget godkendelse som ikke er gået i orden.

Til alt held kunne vi komme ud på molen, ved det gamle Grenå Hundested havneleje. Der plejer ellers at være lukket, så kunne vi få den i hele indsejlingen.

Under overfarten vil der være udstillinger som er lavet af Grenå Egnsarkiv og Dansk Færge Historisk Selskab.

Ruten blev den gang åbnet af en gruppe vognmænd, hvor deres mulighed for at tjene penge på fragt på vejen, var ved at blive udkonkurreret af DSB. Meget gods kom på banerne. Så ville de prøve via vand vejen imellem Grenå og Hundested, og det blev grobund for ruten den gang.

Der har været stor opbakning om arrangementet. 220 havde valgt at tage turen med over til Hundested, og tilbage igen.

Man kunne godt stå på i Hundested, men så foregik hjemturen i bus fra Grenå.

Stena Nautica afgik fra Hundested igen kl.: 14:10

10. maj 2012


Ruten Grenaa – Hundested startede i 1934, hvor den i 1964 fik konkurrence af en rute imellem Juelsminde og Kalundborg. Den blev sejlet af de to færger, Julle og Kalle.

Op i 70’erne slog disse ruter sig sammen, under navnet Jysk færgefart. Men da Oliekrisen i 70’erne også kom, var der pludselig for mange færger om buddet på Sjælland – Jylland ruterne, så de slog sig sammen med Mols Linien. De betød dog at ruten Juelsminde – Kalundborg skulle afvikles, og Grenaa – Hundested skulle fortsætte som den eneste. Så i 1983 sejlede den sidste færge på Juelsminde overfarten. Det var nu meningen der kun skulle sejle færger på Odden – Ebeltoft og Grenaa – Hundested ruterne.

Grenaa – Hundested overfarten, måtte dog i 1996 lukke og slukke, da det ikke længere kunne løbe rundt økonomisk. Der har dog været noget snak her de sidste år, om der er nogle redere som ville forsøge sig med ruten igen, men det er dog endnu ikke blevet til noget. Alle faciliteterne er der stadig. Den gamle terminalbygning, og havnelejerne ligger stadig, dog er de blevet medtaget som årene er gået.

Færgen Djursland, har dog efterfølgende skiftet navn op til flere gange siden. alle navnene kan du se i bunden af siden.

10. marts 2012

Vi var en tur i hundested. Vi skulle se hvor langt Rørvig Hundested færge var nået med deres nye rampe, til den kommende færge. Så var vi en smut forbi det gamle Grenaa Hundested leje. Jeg sejlede med den helt tilbage i 1992, der er dog kun et billede fra den gang, men det varet gensyn der vakte minder frem. Det at stå på siden af deres administrationsbygning, og tænke tilbage på når man skulle ombord, og alt det trafik der var, og nu i dag, 20 år efter, er der tomt og forladt. Der er dog virksomheder der holder til i kontorbygningen, men selve havne anlæget bliver mere og mere er forfalden og se på. Det synd…

Navn: Benchijigua

Kaldesignal: OYAE

IMO nr.: 7360667

Længde: 118 m

Bredde: 18,5 m

Dybgang: 4,75 m

Passagerer: 1.500

Køjepladser: 112

Personbiler: 370

Bygget: 1974

Motor: 2 stk. MAN Diesel. 13.400 BHK

Tonnage: BRT 4.371 – NT 2.273

Fart: 21 Knob

Værft: Schichau-Unterweser AG. Bremerhaven. Tyskland

Foto: FærgeGalleriet – Danske Færger og Krydstogtskibe

Tidligere navne…

2010->     Winner 10

2002->     Sara I

2000->     Betancuria

1995->     Benchijigua

1994->     Benchijigua II

1981->     Djursland

1974->     Djursland II