[h3]8. oktober 2014[/h3]

[break]

Jens Christian Bonde har sendt os billeder af Ærøsund, da den blev sænket ud for Ballen. Vi er glade for at kunne vise billederne, nu vi ikke selv havde mulighed for at komme der ned. Så det er vi rigtig glade for.

*** Copyrighten er tilhørende Jens Christian Bonde ***

[h3]7. september 2014[/h3]

[break]

Så nåede vi at få billeder af Ærøsund inden det er for sent. Der er planer om den skal være kunstigt rev til glæde for dyrelivet, og deres udvikling, samt turistattraktion for dykkere, der kan følge dyrelivet i et vrag.

Ærøsund har sejlet imellem Ærøskøbing og Svendborg, i tiden 1960 og til august 1999. I 1999 blev den erstattet af den nyere type færge,  Ærøskøbing. Ærøsund blev så solgt til Danartist, hvor den fungerede som rum til kulturarrangementer i Odense. Der har været på tale at den skulle fungere på samme måde som den gamle storebæltsfærge, Broen, som var flydende diskotek i København, med navn: Spektrum of Scandinavia.

Ærøsund blev i 2000 erklæret for bevaringsværdig, hvilket ikke må være helt fast, i og med den skal sænkes.

Det er Naturturist som siden 2012, har forsøgt at få lov til at sænke den i det Sydfynske Øhav. Men de har stødt på forhindringer fra Naturstyrelsen, som har valgt at afvise deres ønske om den skal sænkes til kunstigt rev. Meningen var at den skulle sænkes ud for Ballen ved Sydfyn.

Men pga. de aldrig fik et ordentlig svar hvorfor, gik det fynske partimedlem, Trine Bramsen ind i sagen, og skrev til Naturstyrelsen, hvor hun anmode dem om at komme med et lidt bedre svar til Naturturisme.

Det var så galt, at de ville gå videre med sagen. Så hvis ministeren endnu en gang valgt at afvise færgen måtte sænkes, ville de kalde vedkommende i samråd i Folketingets miljøudvalg.

Alt det her usikker hed om dens skæbne, skulle komme til at tage næsten to år. I juli 2014 blev det besluttet fra Miljøminister Kirsten Brosbøl, af færgen nu må sænkes. Så den kommer ned på 19 meters dybde ud for Ballen, måske allerede her sidst på efteråret. Men nu hvor der er givet grønt lys, er der mange ting som skal ordnes.

Alt indmaden er fjernet, og de er gået i gang med det udvendige nu. Som det ses på billederne, er de godt i gang med at gøre den klar. Alt malingen skal også sandslibes. Så rart at vi nåede den inden de var gået i gang med den. Den er forfalden, men dens navn, Ærøsund kan da stadig ses. Så rart vi fik den inden det er slut.

Så mangler vi bare en dykker tager et billede til os, når den en gang kommer ned.

Der er dog en ting. Som den ligger her, har den en stor fin skorsten, men den er dog falsk. Udstødning er bag til i de mindre skorstene, under den store, er der en mindre bar. Eller var. Nu er det hele jo pillet ud.

Den gang Ærøsund blev indsat på ruten, fik passagererne det nemmere. For med den nye færge, havde man monteret en bovport, hvilket gjorde at folk ikke skulle bakke ombod på færgen til Ærø mere. Oven i købet havde man nu fået TV, hvilket der ikke var på den tidligere.

Ærøsund har igennem tiden været ejet af:

  • 1960 – 1995: Dampskibsselskabet Ærø. Ærøskøbing
  • 1995 – 2000: Chartret ud til det Ærøske Færgetrafikselskab (DÆF)
  • 2000 – 2005: Danartist / Frank Steen’
  • 2005 – 2010: Svendborg Shipping Management ApS. Svendborg
  • 2010 –            Tonny Madsen A/S, Svendborg, Danmark

Info…

Navn: Ærøsund

Kaldesignal: OWIE

IMO nr.: 7034713

Længde: 54,75 m

Bredde: 9,88 m

Dybgang: 2,51 m

Passagerer: 400

Personbiler: 40

Jernbanespor: 1 stk. på 54,75 m spor

Bygget: 1960

Motor:

  • 2 stk. MAU423 MaK Diesel. 597 kW fra 1960 til 1990
  • 2 stk. TBD 440-6 MWM Diesel. 912 kW fra 1990
  • 2 stk. Fastbladet Propel

Tonnage: BRT 396 – NRT 169

Fart: 13 Knob

Værft: Husumer-Schiffswerft. Tyskland

Foto: FærgeGalleriet.dk

Tidligere navne…

2005->     Ærøsund II

1960->     Ærøsund