[h3]13. januar 2017[/h3]
no images were found
Vi var på tur i København, og måtte ned og se hvor langt de er nået med den nye container terminal, ude i Nordhavnen, ved den nye krydstogt terminal Ocean. Og samtidig med, var Pearl Seaways på vej ud, den sejlede mod værftet i Landskrona, Sverige, hvor den ankom 15:04. Hvor længe den skal være der, og hvad den skal, ved vi dog ikke. Men fint den kom samtidig med vi kom.
[h3]20. august 2016[/h3]
Vi var til DFDS 150 års jubilæum. De havde i den anledning, bygget et kæmpe modelskib i Lego, som var tilgængelig for alle, og så havde min kæreste og jeg, købt adgang til skibet, hvor vi kunne gå rundt og se det, og der var lidt spisning og musik oppe i baren. Rigtig hyggelig dag, med god atmosfære, samt rigtig hyggelig stemning og sjovt at se skibet, når vi ikke har sejlet med det før.
[h3]2. maj 2014[/h3]
no images were found
Pearl Seaways sejler fra Lange Linie, hvor vi står på den nye krydstogtkaj, Ocean Kaj som er blevet indviet i dag. Her sætter den igen igen, kurs mod Oslo i Norge. Vi har dog billeder af den, men man kan aldrig få for mange.
[h3]24. april 2012[/h3]
no images were found
Pearl Seaways ankommer til dens kajplads ved Amerika Kaj. Her står vi på Lange Linie hvor den passerer på vej ind.
[h3]31. marts 2012[/h3]
no images were found
Pearl Seaways sejler på ruten København – Oslo – København. Den deler ruten sammen med Crown Seaways, som den blev omdøbt til i 2013, fra Crown Of Scandinavia.
Pearl Seaways blev i tidernes morgen bygget af rederi AB Slite, hvor den skulle sejle for Viking Lines Østersø rute. Rederiet gik dog konkurs i 1993 og solgte herefter færgen til Star cruises, der byggede den om til brug som krydstogtskib. Den skulle sejle ved Singapore og Hong Kong.
Pearl har som det kan ses i navnerækken blevet ændret en del gange:
- Pearl Seaways fra 2011
- Pearl of Scandinavia fra 2001
- Aquarius fra 2001
- Langkapuri Star Aquarius fra 1994
- Star Aquarius fra 1993
- Athena fra 1989
I 2001 blev Pearl dog solgt til DFDS som fik den hjem til vores breddegrader igen. De byggede den om til bilfærge igen. Det var der den fik Navnet Pearl først, og siden Pearl Seaways, og DFDS nye farve. Den sejler her i 2013 stadig på samme rute, København – Oslo – København – Oslo osv.
Den 17.november 2010, udbrød der dog brand om bord på Pearl. Der var en elektrisk bil, som stod til opladning, som antændtes. De fik dog selv bugt med branden, dog var der redningsfartøjer sendt til den, samt helikopter. Pearl var dog i stand til selv at fortsætte til København ved egen kraft, dog lettere forsinket, men også hellere det, end slet ikke ankomme.
Her er der billeder hvordan den så ud før.
Info…
Navn: Athena
Kaldesignal: OWFU2
IMO nr.: 8701674
Længde: 178,40 m
Bredde: 34 m
Dybgang: 6 m
Passagerer: 2.200
Personbiler: 365
Bygget: 1989
Motor: 4 stk. Wärtsilä-Sulzer. 35.000 HK
Tonnage: BT 40.039 – NT 23.052
Fart: 21 Knob
Værft: OY Wärtsilä. Turku. Finland
Foto / Video: FærgeGalleriet.dk
Tidligere navne…
2011-> Pearl Seaways
2001-> Pearl of Scandinavia
2001-> Aquarius
1994-> Langkapuri Star Aquarius
1993-> Star Aquarius
1989-> Athena