23. juli 2014


Så forlader vraget af Costa Concordia den lille italienske ø Giglio, hvor den kæntrede 13. januar 2012 efter at have påsejlet et undersøisk skær, med efterfølgende flænge i skroget under vandlinjen.

For at kunne flytte den, har de måtte lave en platform i vandet under skroget. Den hvilede op af en klippe skrænt, og for den ikke skulle glide ned i dybet, blev der støbt en platform under den. Der er så blevet på monteret fire store flydepontoner, som skal få den oven vande igen. Da de to var blevet påsat, ville de via hejs fra skibet og ned under platformen, få Costa Concordia på rette køl igen. Det skete den 17 september 2013, efter et hejs på 19 timer. Der er så efterfølgende påmonteret pontoner på den side som vendte mod klippen.

Da alle pumper er monteret, pumper de vandet ud af skibet igen, og Costa Concordia flød atter igen den 15. juli 2014. Den 23. juli 2014 begyndte slæbet sin vej til Genova i Italien, dog efter udsættelse pga. vejret nogle dage forinden.

Slæbebådene som står for slæbet af vraget er:

  • Resolve Earl
  • Blizzard

Der er følgende hjælpe slæbebåde:

  • Red Wolf
  • Garibaldo
  • CP 941 U.Diciotti
  • Voe Earl
  • Ievoli White
  • Armonia

Omkring slæbet sejler også en SAR CP 288 båd. Det kan jo være det er en som skal følge dem som sikkerhed hvis der skulle ske noget. Ifølge slæbet, skulle det være fremme i Genova søndag d. 27. juli 2014 kl. 7:00, hvor den skal ophugges efter sin aller sidste tur og skæbnesvangre nat.

13. januar 2012

Costa Concordia sejlede ind til 13. januar 2012, hvor den var ude for et katastrofe. Den ramte et rev ved øen Giglio i Italien, hvor den fik revet et 50 meter langt hul op i skroget. Desværre var det under vand linien, så den begyndte at tage vand ind.

Den blev manøvreret ind til øen Giglio, hvor den fik slagside, og kæntrede op ad en klippe kant. Til alt held for det, så passagerer kunne blive redet uden den sank.

De er her i 2013, et år efter i gang med at skal hæve den, og hvad vi har hørt, kommer den ikke til at sejle igen.

Info…

Navn: Costa Concordia

Kaldesignal: IBHD

IMO nr.: 9320544

Længde: 290,20 m

Bredde: 35,50 m

Passagerer: 3.780

Besætning: 1.100

Dæk: 17 ( 13 for gæster )

Bygget: 2005

Motor: 6 stk. Wärtsilä. 75.600 kW

Tonnage: GT 114.137

Fart: 23 Knob

Værft: Fincantieri. Italien

Foto: Marinetraffic.com