17. juni 2016


Torrens passerer Ålsgårde på vej til Malmø fra Zeebrugge. Derefter afgår den til Bremerhaven i Tyskland.

Den sejler for Wallenius Wilhelmsen, og er et PCTC skib, “Pure Car and Truck Carrier. Den er bygget på værftet Mitsubishi Heavy Industries. Nagasaki i Japan. Den er en ud af en serie på 10 identiske skibe. Den kan sejle med 6.350 biler. Den er bygget efter det Norske DNV – Det Norske Veritas.

Torrens har søsterskibene:

  • Toledo
  • Toronto
  • Topeka
  • Tombarra
  • Tortugas

Ikke alle dæk på skibet kan bære den samme last. Her kan du se hvordan det er delt ud:

  • Dæk 1:     6 tons/m2
  • Dæk 2:     0,2 tons/m2 ( Hænge dæk )
  • Dæk 3:     2 tons/m2
  • Dæk 4:     0,25 tons/m2 ( Hænge dæk )
  • Dæk 5:     3 Tons/m2
  • Dæk 6:     0,25 tons/m2 ( Hænge dæk )
  • Dæk 8:     0,25 tons/m2 ( Hænge dæk )

Dækkene er så godt ventileret, så imens de læsser eller lodser, ventilerer de med udskiftning af luften 20 gange i timen, og under sejllads, 10 gange i timen.

Der er to tilgange for lastning eller lodsning. Der er en stern rampe med en bredde på 7 meter, den kan tage 237 tons, og der er en rampe midtskibs, som har en bredde på 6,5 meter. Den kan bære 35 tons.

Info…

Navn: Torrens

Kaldesignal: MHBK6

IMO nr.: 9293612

Længde: 199,99 m

Bredde: 32,02 m

Dybgang: 10,5 m

Dæk: 12, hvor 4 er højde justerbar

Bil last: 6.350

Last: Autotransporter / Car Carrier

Bygget: 2004

Motor:

  • 1 stk. Mitsubishi-UE 7UEC60LSII. 13.240 kW ved 105  RPM
  • 1 stk. Bov Thruster. 1.200 kW
  • 3 stk. B&W Generatorer med total 3.300 kW
    • 1 stk. Detroit Diesel 6MC reserve Generator
  • 5 Bladet Propel

Tonnage: GT 61.321 – NT 22.650

Fart: 17,4 Knob

Værft: Mitsubishi Heavy Industries. Nagasaki. Japan

Foto: FærgeGalleriet – Danske Færger og Krydstogtskibe