30. september 2013


Så sejlede Majestic Maersk fra Lange Linie med kurs mod Göteborg. Det var skrevet flere steder at den skulle sejle sent søndag aften, men den sejlede altså først her til formiddag omkring kl. 10. Den blev hjulpet ud af havnen af fire slæbebåde:

  • Svitzer Hymer – Der returnerede til Brofjorden
  • Svitzer Mars – Der returnerede til København
  • Svitzer Tyr – Der returnerede til Malmø
  • Svitzer Njal – Der returnerede til København

Vi nåede et hurtigt besøg i Helsingør inden kursen blev sat mod Hundested til Skansehage som sejlede sidste tur. Derfor billedet ikke blev så godt, det var som sagt et hurtigt snapshot og så videre igen. Her er den på vores side af Hven.

28. september 2013


Majestic Maersk er en af de største containerskibe som er her i 2013. Den kan laste 18.270 TEU samtidig med den kan sejle med et mindre forbrug af brændstof. Dens specielle motorer sammen med propellerne, gør at motoren kan sejle med en mindre slagkræft, og derved spare på den efterhånden dyre brændstof, og den samtidig med er bedre for miljøet.

Den er nummer to i en serie på 20. skibe. Der blev i juni 2011 bestilt 10 skibe fra det Syd Koreanske værft Daewoo Shipbuilding til en sum af US§ 1.9 billion. og senere blev der bestilt yderligere ti skibe. Den første var Maersk McKinney Møller, der var på charme offensiv i Århus tidligere på måneden. De alle bliver af klassen Triple-E som står for:

  • Economy of scale
  • Energy Efficient
  • Environmentally improved

Triple-E klassen er 3 meter længere ind E klassen, hvilket gør den kan medbringe 2500 ekstra containere.

Den vil få svært ved at gå ind i mange havne, fordi den stikker så dybt. Bla. Panama Kanalen vil den ikke kunne krydse, men den vil kunne krydse Suez Kanalen når den sejler fra Europa til Asien og retur.

Ved nogle landkraner, kan de ikke nå den anden side af skibet, men som de selv siger, kan de jo vende skibet om på den anden side.

Her på billederne, ligger den ved Lange Linie i København, hvor A.P. Møller Mærsk har lavet en udstilling om den, og hvor de har gjort det muligt for besøgende at komme om bord og se den. Der er solgt minimum 40.000 biletter, og hvor der er en ekstra kø på Lange Linie, hvor man kan stille sig og komme med om bord som chance. Den ankom Søndag d. 22. september 2013 omkring kl. 20:00 og vil ligge til søndag d. 29. september til omkring midnat, hvor det siges den sejler af sted igen. ( Vi har hørt at der har været op til 400 m kø på et tidspunkt )

For den kunne komme ind og ligge på Lange Linie, er den kommet med et mindre antal containere end ellers, da den ellers ikke ville kunne komme ind i havnen. Her stikker den 8,5 m. Den er også ankommet via Øresund omkring Kronborg fra Gdansk, da den ikke kunne sejler under Øresundsbroen, hvor den så er kommet op igennem Storebælt.

Onsdag d. 25. september, var det vores Kronprinsesse Mary, der døbte Majestic Maersk på Lange Linie

På de nye skibe er der faciliteterne om bord:

  • Kahytter
  • Biograf
  • Motionsrum
  • Hospital
  • Internet Café
  • Bibliotek
  • Maskinværksted

Info…

Navn: Majestic Maersk

Kaldesignal: OWJD2

IMO nr.: 9619919

Længde: 399 m

Brede: 58 m

Højde: 75,34 m

Dybgang: 16 m ( fuldt lastet)

TEU: 18.270

  • fordelt på 23 rækker i breden
  • 23 lastrum i længden
  • 19 containere i højden
  • 10 containere i lasten
  • 9 containere på dæk

Tankkapacitet:

  • Fuel olie: 13.988.200 liter
  • Diesel – 1.100.800 liter
  • Ballast: 63.287.700 liter
  • Frisk vand: 646.300 liter

Anker:

  • 2 stk. på hver 31 tons
  • Ankerkæder 385 m. hver

Bygget: 2013

Motor:

  • Twin MAN. 32 MW hver
    • 2 stk. Hovedmotor på hver 29.680 kW
    • 2 st. bov Thruster på hver 2.500 kW

Tonnage: NT 79.120 t – Dødvægt ved fuldt lastet 194.153 t

Fart: 26 Knob

Værft: Daewoo Shipbuilding. Syd Korea

Foto/ Video: FærgeGalleriet – Danske Færger og Krydstogtskibe