okt20

Costa Concordia forlader nok Giglio juni 2014

Nyheder Share this post

Så varer det nok ikke længe før Costa Concordia kan forlade den Italienske ø Giglio, hvor den kæntrede 13. januar 2012.

Den forliste efter at have ramt et klippeskær, fordi de ville sejle tæt på øen. Skibet er bygget i 2006 og er 290 m. langt.

Der har været skriverier om det danske firma i Grenaa som ophugger skibe, har capacitet til at ophugge det. Det ville jo være alletiders chance for at se det. Kommer det til Grenaa, skal vi da også til Grenaa. Men som sagt, er det endelige sted ikke valgt endnu.

Costa Concordia blev hævet 16. september 2013, efter at have fået påsat pontoner på siden så den kan flyde, og hullet er blevet lappet. Den skal derefter fragtes på heavy lift skibet, DockWise Vanguard, som er et helt nybygget skib, til at transportere f.eks. skibe, borerigge osv. Den er lige nu verdens største heavy lift skib i verden. Den er i øvrigt bygget på Hyundai Heavy Industries i Ulsan.

DockWise kan fylde sine balastanke, så den sænkes ned i vandet, og Costa Concordia kan flyde ind over dækket, hvor den igen tømmer sine balast tanke, og har Costa Concordia som last.