Costa Firenze – 202o
Costa Cruises
20. maj 2023
07:06
Ålsgårde nordsj.
Info om færgen
20. maj 2023
Costa Firenze ses her passerer Ålsgårde en tidlig lørdag morgen. Den er på vej til København, hvor den her kommer fra Kiel i Tyskland.
Sidst på dagen, sætter den kursen mod Hellesylt i Norge. Costa Firenze var ellers bygget til det asiatiske marked, og skulle være en del af en ny klasse. Men senere, blev den ændret til at skulle sejle det kinesiske marked. Det første skib i den serie, blev bestilt i 2015, så det er jo så før corona tiden, hvor det blev satset højt. De skulle så også have et skib der skulle hedde Costa Toscana, men da den var forsinket, og Costa Firenze ikke rigtig var kommet i service, blev den igen ændret, og skulle nu sejle i Europa. Den skulle sejle de ruter, som Costa Toscana ikke kunne, i og med den var forsinket.
Men det er vi jo så glad for, for nu fik vi jo muligheden for at få billede af den. Den skulle være kommet før ifølge kalenderen hus CMPort. Men nu kom den endelig.
Costa Firenze søsterskib, er Costa Venezia. Da de var ment til det asiatiske marked, skulle det hedde Costa Asia.
Specifikationer
Navn: Costa Firenze
Kaldesignal: IBTE
IMO nummer: 9801691
Længde: 323,63 m
Bredde: 31,20 m
Dybgang: 8,25 m
Passager: 6.538
Besætning: –
Dæk: 18
Passagerkabiner: 2.136
Besætningskabiner: 701
Olietank: –
Frisk vand: –
Tonnage: GRT 135.300
Maskineri:
– Hovedmotor:
- MAN 2 stk. 14v48/60CR og MAN 3 stk. 8L48/60C på samlet 33.000kW
- 2 stk. Azipod Propeller
- 3 stk. Tværpropeller i boven
– Thruster: 7.500 kW
Fart: 22,6 Knob
Skrog nr.: 6273
Bygget: 2020
Ombygget: –
Værft: Fincantieri. Marghera shipyard. Italien
Foto: © FaergeGalleriet.dk
Tidligere navne…
2017 Express 2
2013 Kat Express 2